Miele wasmachine herrie bij centrifugeren

Cspec

  • #1
Dag allemaal,

Kan iemand mij helpen met het volgende:

Miele wasmachine maakt tijdens het centrifugeren een hoop herrie. De machine is 15 jaar oud en elke dag gebruikt. Zou het de moeite waard zijn om het te laten repareren of zal dat zonde zijn.

Alvast bedankt.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Dat klinkt als een gebroken trommelkruis. Deze is niet los te bestellen, je moet dan de trommel en kuip in zijn geheel vervangen.

Als je de reparatie moet laten doen is dit niet zinvol omdat de prijs te hoog is. Als je zelf handig bent en er ook de tijd voor wil nemen, kun je overwegen een trommelkruis uit een sloopmachine te halen en over te zetten (ga dan voor een gietijzeren kruis uit een oude serie).

Je zou even moeten voelen of er daadwerkelijk beweging in de kuip zit wat duidt op een gebroken trommelkruis.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Bij Miele kun je voor zover ik weet de trommel met daaraan het trommelkruis apart vervangen, de kuip vervangen is niet nodig.
Er zit en kan geen gietijzeren trommelkruis in, die zit aan de buitenkant van de trommel, daar zitten de lagers en afdichting op.

Graag het type vermelden.
 

Cspec

  • #4
Het type is W 5160.

Alvast bedankt
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Op de trommel zelf zit ook een kruis gemonteerd met daaraan de as waar de trommel op draagt. Bij de oudere Miele machines is dit kruis van gietijzer en onverwoestbaar.

Bij de machines vanaf 1998 is dit kruis gemaakt van aluminium. Deze willen nog wel eens wegrotten en afbreken onder invloed van vloeibare wasmiddelen i.c.m. met te weinig op hoge temperaturen wassen. De trommel gaat dan tegen de wand van de kuip aanlopen. Dit veroorzaakt dan het lawaai.



Je kunt de kuip van deze machine inderdaad openen en het trommelkruis vervangen. Miele verkoopt dit trommelkruis alleen niet los, waardoor je in principe een nieuwe kuip inclusief trommel moet aanschaffen bij Miele. Dat is gezien de leeftijd van de machine veel te duur. Alternatief is om een sloopmachine op te zoeken en daar het trommelkruis uit te halen.

Deze machines zijn degelijk en goed te reviseren. Dat kost alleen behoorlijk wat tijd, waardoor je het eigenlijk alleen zelf kunt doen. Laten doen is veel te duur.
 

Deleted member 120773

  • #6
Beste Mn22, ik zag uw reactie wat betreft het kruis van deze Miele wasautomaat.

Zelf heb ik een METEOR W715 uit februari 1991 en weet dat daar een gietijzeren kruis in zit, maar heb ook een W931 WPS uit juli 1997, maar hoop echt dat daar ook een gietijzeren in zit.

De 3 meeneemribben van de trommel hebben namelijk nog die gaatjes aan de bovenkant (net zoals mijn W715) maar heb wel het nieuwere type wand die in de trommel zit.

Ik had Miele Nederland gebeld en deze vraag ook gesteld of ik een gietijzeren kruis heb maar die wisten van niks namelijk en ook niet dat de kruizen vanaf 1998 zijn vervangen in een gietijzeren.

Vandaar dat ik het hier even vraag.


Groet van Bobby
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu