Verrot onderdorpel raamkozijn

Dennuzzz

  • #1
Beste klussers,

Ik zag dat mijn raamkozijn begon te rotten en heb maar snel wat houtrot stop, epoxy en nieuwe verf gekocht.
Nu ben ik begonnen met het weghalen van de rotte stukken en merk dat het toch wel een aardig stuk van het kozijn is dat aangetast is. Ik merk nu ook dat er onder de onderdorpel van het kozijn een lege ruimte lijkt te zitten.
Nu heb ik zitten lezen dat dit moet, omdat het kozijn niet direct op de muur mag aansluiten ivm het vocht vanuit de stenen dorpel en dat het kozijn dan kan dienen als spons. Maar vraag me dan ook gelijk af of de voorkant dan wel direct op de stenen mag aansluiten, lijkt me niet?
Een kleine vijl gaat nu echter wel 2 cm diep het gat op de foto in. Ik kan ook met mijn vijl onder de onderdorpel gaatjes prikken. Hebben jullie een advies hoe hier mee om te gaan? Ik denk dat het verstandig is een nieuwe houten onderdorpel te gaan gebruiken, maar hoe zou ik deze het beste en ook mooi kunnen bevestigen? Lood ertussen lijkt me niet heel mooi in dit geval, maar is misschien wel noodzakelijk?

Mvg,
Dennis



 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Lijkt mij dat dit niet slim gemaakt is. Dat split ligt hoger dan de naad van het kozijn. Split is waarschijnlijk later aangebracht. Heeft je raamdorpel wel voldoende afschot.

Als er lucht van binnen onder het houten kozijn kan komen zal dat behoorlijk nat worden in de periode Oktober tot Mei.
 

Dennuzzz

  • #3
Ja het water stroom er altijd wel goed af, zowel van de raamdorpel als het kozijn. Er zit in allebei een hoek en het kozijn heeft dus afschot.
Hoe zou ik dit het beste kunnen oplossen? Wel of geen lood eronder, maarja, het water moet ook niet onder mijn kozijn gaan lopen...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Jouw kozijn moet ook een druiplip hebben. Zoiets dus Loop dit forum maar eens door en zoek op druiplip.
Krijgt het houten kozijn een vlakke onderkant loopt het water richting de woning in.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu