Verlijmen glazen blokken

RogerM

  • #1
Beste mensen,
Ik ga een klein glazen wandje optrekken in de badkamer. Voor dat doel heb ik al blokken van 24x24x8.

De badkamer is ooit casco opgeleverd waarbij de binnenwanden al stonden. Ik heb vloerverwarming en tegels gelegd en de wanden grotendeels betegeld. Het nieuwe wandje komt op een vast deel van de vloer te staan, en dus niet op de "zwevende" vloer. Ik probeer hiermee aan te geven dat zowel de strook waar het wandje op komt te staan, als ook de wand waar de wand tegen komt te staan samen één geheel vormen. Dit met het oog op scheuren/naden.

Nu kan ik kiezen voor een mortelsysteem of een kitsysteem. Mijn voorkeur gaat om meerdere redenen uit naar een mortelsysteem. Mijn blokken hebben geen witte coating rondom, er komt nog een gegoten betonnen planchette waar de wastafel op staat en dat wil ik op/in die glazen wand laten steunen. Omdat de blokken volledig transparant/helder zijn, wil ik niet die witte kunststof kit en stroken gebruiken. Mortel kan ik misschien nog wat op kleur (zwart) brengen. Ik wil de wand zwart/antraciet afvoegen, met op de kopse én bovenkant een RVS afdekprofiel.

Waar ik nu tegenaan loop:
-ik wil liever geen kunststof profiel op de grond of tegen de vaste wand. Ik dacht een een combinatie van mortel, verzinkte muurankers en wapeningsstaf 6mm rond horizontaal en verticaal. De glazen wand staat dan gelijk aan de voorzijde van de tegels van het vaste deel. De voegnaad tussen blok en tegel, en wand en vloer hou ik liefst minimaal. De douche is wel op afschot en die ruimte tot aan het glas wil ik in het voegwerk uitvullen. Waterdichting is hierbij wellicht een item.

Hoe pak ik dit het beste aan en wat zijn de aandachtspunten?

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het enige wat ik weet waar je op moet letten als je met specie wil werken. Glas neemt geen vocht op dus de specie blijft langer slap omdat bij stenen vocht uit de specie wordt getrokken waardoor de specie sneller stijver wordt.
 

RogerM

  • #3
Helder. Dat had ik reeds begrepen. De mortel dient "aardvochtig" te zijn zodat de stenen niet gaan glijden. Overigens gebruik ik de speciale tegelkruizen om de wand netjes op te trekken. Dat glijden zal wel meevallen denk ik.
Intussen heb ik een tekeningetje gemaakt van het bovenaanzicht. Rood zijn de glazen blokken, blauw het spouwanker dat ik wil gebruiken en groen is betonijzer. Zwart zijn de tegels.

Het gaat mij dus om de constructie van glazen wand naar cellenbeton, en de voegovergangen.





 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu