Nieuw oog zonnescherm bevestigen

Mvdakker

  • #1
Het (rubberen?) oog van het zonnescherm achter is na tientallen jaren gebruik afgebroken. Ik kan op internet een nieuw oog bestellen voor een paar tientjes maar weet niet goed hoe het te bevestigen gezien het uiteinde van de stang die naar het windwerk leidt.
Als ik de plaatjes op internet bekijk van een nieuw oog zit daar meestal een gat in voor de borgpin. Dat zal echter wel niet overeenkomen met de uitsteeksels op de stang.

Mijn vraag: Hoe bevestig ik het nieuwe oog het sterkst op het uiteinde van de stang? Ik dacht uitsteeksels op de stang gladveilen/verwijderen en nieuw oog daaroverheen laten lassen?

Met dank
Maarten
 

De Bob

  • #2
De wind ogen zitten meestal met een spanbus vast op de as.

Kunt u deze niet vinden, dan het nieuwe oog met gat voor de bus over de schoongemaakte as schuiven, en het gat voor de bus doorboren door de as.

Heeft u een "blind" oog, dan alles doorboren voor een spanbus.

Zet alles met wat vet in elkaar.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
En de boel eens smeren. Geen hond die na zoveel jaar met de oliespuit even een flinke shot olie geeft. Die haakse overbrenging gaat zwaar draaien en het windoog geeft de geest. Ik smeer die overbrenging en alle scharnier punten die er in zo'n scherm aanwezig zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu