Leidingen inbouwen en bestaande wand opnieuw tegelen

Ronss

  • #1
Hi klussers,

De badkamer in mijn woning is op dit moment erg simpel uitgevoerd met leidingen op de muur en eenvoudige tegels.
Voordat ik deze ga aanpakken / een vakman inschakel wil ik graag de mogelijkheden op een rijtje hebben.

Doel van de verbouwing:
1. Inbouw douchethermostaat en kraan bij de wasbak
2. Leidingen in de muur
3. Douchewand
4. Nieuw tegelwerk

Plan van aanpak:
De huidige wand is een gipswand met daarop simpele witte tegels. Ik ben van plan om enkele gaten in de wand te maken waarna de leidingen in de muur weg gewerkt kunnen worden en de inbouwkranen door een vakman kunnen worden bevestigd.

Daarna is het idee om de wand en de vloer opnieuw te betegelen. Dit door de oude tegels goed te reinigen, voor te strijken en daarna de juiste tegellijm te gebruiken.

Op de vloer een vloerverwarmingsmat aan te laten leggen ben ik nog aan het overwegen.

Vragen:
1. Met jullie ervaring, zien jullie bezwaren om het op deze manier uit te voeren?
2. Wat doe ik met de oude kit in de naden van de oude tegels? Deze laten zitten en daarna opnieuw kitten tussen de nieuwe tegels?
3. Is het gebruik van kimband / kimpasta nodig? In de huidige situatie zijn de vloer en wanden al waterdicht met elkaar verbonden tussen de tegels. Deze verbindingen blijven behouden, er zal alleen enkele tientallen centimeters boven de vloer enkele gaten gemaakt gaan worden voor de inbouw van de leidingen en kranen.

Gegroet,
Ronss
 

Marcn88

  • #2
Beter kun je dan de gehele platen van de gipswand veerwijderen en dan het leidingwerk erin maken en eventeel de wand van isolatie voorzien (ruimtescheidende wand) en dan het spul weer opnieuw voorzien van gips, alhoewel ik geen voorstander ben van gips in de douchehoek zelf.
En nog een voordeel je kunt meteen bekijken in welke staat de staanders e.d zijn
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu