Buitenspiegel maken voor de tuin

Nabila

  • #1
Lieve mensen,

Ik heb een hele grote binnenspiegel van de Ikea (de Hovet Spiegel van bijna 2 meter lang). De lijst is van geanodiseerde aluminium en een achterwand van polystyreen. Dit kan toch niet zo buiten hangen? Ik heb gehoord dat aluminium nog sneller dan ijzer roest. Volgens mij is polystyreen waterbestendig. Wat adviseren jullie mij om te doen? Ik wil namelijk een grote spiegel voor in de tuin om deze groter te doen lijken. Zal ik er een nieuwe lijst van hout omheen maken en een achterwand van underlayment? Maar is underlayment wel bestendig tegen regen? Het regent hier best wel veel in Nederland. Op zich vind ik zo'n grote houten lijst erom heen wel echt prachtig! Ik weet zeker dat het met jullie tips en tricks wel gaat lukken :-) Alvast bedankt.


groetjes,


Een beginnende klusser ;-)
 

Nabila

  • #2
Mijn vraag is eigenlijk: hoe kan ik van een binnenspiegel een buitenspiegel maken? Het lijkt mij dat de gebruikte materialen voor decoratie binnenshuis vaak niet weerbestendig genoeg is om het buiten te gebruiken in de tuin. Een grote buitenspiegel kopen is erg duur. Toen kwam ik op het idee om van deze overbodige spiegel een mooie buitenspiegel te maken. Heeft hier misschien iemand verstand van? Alvast bedankt voor je reactie.

groetjes
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik denk dat je een spiegel die gemaakt is voor binnengebruik helemaal niet buiten kunt gebruiken. Want die heeft niet de jusite beschermlaag voor de spiegellaag aan de achterkant, ongeacht of er aan de achterkant een laag polystyreen zit of wat anders.

Dan krijg je het weer in de spiegel, allemaal zwarte vlekken erin. Is bij moderne spiegels wat minder erg dan bij oudere, maar je kunt van een goedkopere binnenspiegel niet verwachten dat ie dezelfde weerbestendige eigenschappen heeft als een die speciaal gemaakt is voor buitengebruik.

In onze badkamer hebben de spiegels (van het moderne badkamerkastje) aan de randen na een aantal jaar ook dergelijke vlekken, ondanks dat het een behoorlijk dure kast is geweest. Aldaar hangt af en toe damp van het douchen, heel wat anders dan regelmatig plenzen water eroverheen die je buiten zult hebben.

PS. Aluminium roest in principe niet sneller dan ijzer, integendeel. Het kan alleen in de loop der tijd dof worden of bros.
 

Nabila

  • #4
Daar was ik al bang voor.
En de spiegel is toch te mooi om hem te laten verknallen buiten in de tuin.

In ieder geval bedankt voor je reactie Kees.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu