Badkamer isoleren over oude tegelmuur.

Diederik II

  • #1
Beste klussers,

Ik wil mijn badkamer opknappen. Laatste grote klus in het totaal gerenoveerde huis. Ik loop alleen op tegen wat mitsen, maren en mijn eigen onwetendheid.

Het doel
De badkamer was ooit mooi betegeld, maar is vakkundig vernacheld met een nieuwe laag tegels eroverheen. Die gaan eraf, en dan doen we het netjes opnieuw met mooie tegeltjes.

Het probleem
De binnenmuren is vrij simpel, tegels afbikken, egaliseren en de nieuwe erop. De buitenmuren wil ik eerst isoleren en dan aftegelen. Alleen kan ik nergens vinden hoe je een isolatielaag opbouwt over bestaande tegels heen.

De situatie
Buitenmuren zijn op het noorden en oosten. De badkamer was tijdens de vorstperiodes deze winter ijskoud. Het vroor net niet, maar comfortabel is anders. De buitenmuren zijn nu opgebouwd uit een anderhalfsteens muur, dan een laag tegels (blauw), op de noordmuur een isolatielaagje van 2 cm piepschuim, vervolgens groene gipsplaten, en daarop spuuglelijk tegelwerk. Ik wil alles verwijderen tot op het blauwe tegelwerk.
In het oude tegelwerk zitten barsten en gaten, het is zeker niet 100% waterdicht...

De vraag
Hoe bouw ik de isolatie tegen de buitenmuur op?

Alvast bedankt, Diederik

ps. Het lukt me niet om afbeelding toe te voegen. De knop om een afbeelding op te zoeken doet niets.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoe is de rest van het huis geisoleerd? Als je voorzetwanden plaatst, blijven de zijmuren nog steeds koud. Dat kan (met name in badkamer) condensproblemen opleveren door de koudebrug.

Je kan wedi-platen gebruiken. Die isoleren en daar kan je meteen de tegels opplakken. Zijn in diverse diktes verkrijgbaar.
 

Diederik II

  • #3
Wat betreft foto's toevoegen... de enige logische conclusie is dat ik af en toe een .. ben, ik had de browse knop niet gezien.

Tegelmuur die wat mij betreft blijft. Zit direct op de klamp. Is ook nog over de onderkant van het raam heengezet. Geen idee wat daaronder zit.


Tegels lopen niet helemaal door naar boven...


Muur oost


Muur noord


Ik heb de rest van het huis met steenwol en tonzon folie geisoleerd. De badkamer is het laatste restje, de aangrenzende hal en wc zijn lang niet zo koud.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu