Vloer in kelder maken

Luuk-V

  • #1
Beste klussers,
Ik heb een kleine kelder in een jaren '30 huis. Door uitgebreide isolatie is er vrijwel geen temperatuurverschil tussen de kelder en de hal en is de ruimte met name onpraktisch. Ik zou hier graag een vloerconstructie in maken met daarop houten platen. Het is tevens de toegang tot de kruipruimte. Hebben jullie ideeën?

- Houten rachelwerk langs de wanden? En hoe zet ik dat dan vast?
- Underlayment als vloer? Of zijn er betere alternatieven?
- Hoe kan ik makkelijk een luik maken?

Foto:


Hartelijk dank voor de tips!
(als iemand een ander topic hierover kan vinden is het ook prima, het lukte mij niet helaas)
Gr. Luuk
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Dit is nog geen kelder. Onder maaiveld niveau gebruik je geen hout e.d. Bovendien moet een kelder waterdicht zijn. Een geschikt materiaal hiervoor is beton.

Let er op dat het maken van een kelder vergunningsplichtig is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Trapje korter maken, balkjes aan de muur en daar dikke planken op leggen, de planken aan elkaar maken door twee dwarsbalkjes aan te brengen.
Aan de achterkant kunt u eventueel scharnieren aanbrengen om de zaak op te klappen.
 

Luuk-V

  • #4
Bedankt voor de antwoorden!

@Ijkenhout, ik snap je nog niet helemaal. Het is toch al een kelder? Of noem je het pas een kelder als er een vloer boven ligt?

@Jan, bedankt! Zo had ik het ook bedacht. Zijn spijkerpluggen een goede manier van bevestigen? En hoeveel cm moeten ze dan in de muur?
Ik had zelf onderstaand idee. Inclusief eventueel extra verticale balken als de balken aan de muur niet stevig genoeg zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Spijkerpluggen is prima, zorg er voor dat de spijkerpluggen lang genoeg zijn, bij een balk van 40 mm moeten de spijkerpluggen minimaal 80 mm zijn.
De staande balkjes zijn niet nodig als de vloerplaat dik genoeg is.
 

Luuk-V

  • #6
Super! Dankjewel :D
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Een kelder (Latijn cellarium) is dat gedeelte van een gebouw dat onder de grond (onder het maaiveld) is gelegen.

Nu kijk je gewoon onder je gebouw, in de kruipruimte. Dus geen kelder. Ik blijf verder bij mijn eerste advies.
 

Luuk-V

  • #8
Voor geïnteresseerden het eindresultaat.





 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
:prima:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Hou de luchtvochtigheid in deze ruimte in de gaten :idea:
 

Astridhoi

  • #11
Dit is precies wat ik zocht. Wij hebben ook zo’n kelderkast en willen de ruimte beter benutten. Hoe diep zijn de planken die jullie aan de muur hebben hangen?
 

Luuk-V

  • #12
IJkenhout schreef:
Hou de luchtvochtigheid in deze ruimte in de gaten :idea:
Zal ik doen! De kruipruimte is nageisoleerd, dus hij was al niet echt vochtig. Door de kieren in de planken denk ik dat er voldoende ventilatie is voor eventueel vocht.

@Astridhoi:
Uit mijn hoofd 20 of 25 cm.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu