Schouw afbreken

Mario1986

  • #1
Dag mede klussers,

Binnenkort verhuizen wij naar ons nieuwe huis. In deze bovenwoning willen wij de oude schouw verwijderen. Zie hieronder de foto. De schoorsteen is 80cm breed.

Het is een bovenwoning uit 1904 en de schouw/schoorsteen bevinden zich op de 1e verdieping. De schoorsteen op de 2e verdieping (erboven) is al verwijdert. Er rust dus niks op de schouw/schoorsteen.

Plan is om de schouw van boven naar beneden af te breken. Sloop materialen zijn geregeld. Daarna roet zo veel mogelijk verwijderen en bedekken met isoleerverf. Als laatste komt de stukadoor de wand afwerken.

Enkele vragen;
- Nog tips om de vloer/plafond af te werken? Kan dit gewoon met hout/stucplaat + isolatie?
- Zelf verwacht ik niet dat er balken op de schoorsteen steunen. Is dit logisch :roll:
- Verwachten jullie asbest in een huis van 1904?
- Zijn er nog andere dingen die ik over het hoofd zie? Tips?

Alvast bedankt.

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Leg hardboard platen op de vloer die de omgeving van de schouw ruim afdekken en tape ze vast op de vloer.
De stenen van de schouw kunnen vallen en je vloer beschadigen. Net als gruis dat los komt en tussen hardboard en vloer wil gaan, daarop ruim hardboard en aftapen.

Huur een bouwstofzuiger.

Haal je kamer zo leeg mogelijk en span plastic folie om alle stof zo veel mogelijk uit de rest van je huis te houden.

Ga naar de gemeente voor de bouwtekening om te zien of er inderdaad geen balken op de schouw rusten, is niet ondenkbaar.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik denk dat bij een huis van die leeftijd geen asbestpijp gebruikt is maar gewoon metselwerk.
 

Mario1986

  • #5
Bedankt voor de reacties.

Gelukkig is de ruimte helemaal leeg en gaat later het laminaat eruit. Oftewel we hoeven niet extreem voorzichtig te doen. Desondanks zullen we de tips meenemen.

Zijn er nog tips hoe ik de vloer richting de onderburen netjes kan afwerken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Huizen worden in de loop der tijd nog al eens verbouwd. In huizen van voor 1994 kan je altijd asbest tegenkomen. Een aannemer is niet voor niets verplicht een inventarisatie te hebben voor elke verbouwing.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu