AEG Lavamat werkt 1 minuut

Rumoldus

  • #1
AEG / Electrolux Lavamat (productNr 914526609) werkt niet goed.
In eerste instantie was er een error E40, deurslot.
Deurslotkabel was aangebrand op connector, is vervangen (slot was al eerder aan de beurt geweest). Daarmee sloot de deur weer en begint de machine aan het programma.
Na het korte afpompen in het begin neemt hij heel kort water in (1 a 2 seconden), houdt er dan mee op. Wastijd springt van 1:05 naar 1 (minuut). Symbool voor waterafvoer en sleutel knipperen, verder geen foutcode.
Ik heb alle connectors van het mainbord eens extra aangedrukt, afvoer maar eens schoongemaakt, maar dat is het allemaal niet. Suggesties ?
 

Biomus

  • #2
Dat een slot recent vervangen is, wil niet zeggen, dat ie nu ook nog werkt.Zal niet de eerste keer zijn, dat een slot uit z'n positie raakt. Probeer eens een ander slot en zie of dan het probleem is opgelost. Misschien kun je een deal maken met een reparateur, dat als het niet het slot is, je die terug kunt doen.

Succes en laat de uitslag even weten.....
 

Rumoldus

  • #3
Ik had de weerstand van de PTC gemeten, ca. 1000 ohm, en het slot sluit en opent de deur. Dat geeft mij de indruk dat het ding nog werkt. Kan het slot dan toch de oorzaak zijn ?
 

Biomus

  • #4
Ik heb nog niet in zo'n slot gekeken, dus weet niet hoe het er aan toe gaat. PTC heb je in allerlei variaties, zeg van 75-200 graden (misschien wel meer) en de daarbij behorende weerstand. Ik weet ook niet hoe je gemeten hebt. Ik ga normaal zo te werk, dat als ik de initiële waarde niet weet, hoef ik dat niet te meten. Misschien is er iemand bij, die je de waarde wel kan vertellen. Een tijdje terug had ik een slot en die deed het soms niet, soms wel. Gewoon vervangen, en niets meer gehoord. Ik heb er altijd wel 1 liggen, om te testen. Een cake/krat bier doet wonderen bij de meeste zelfstandige wasmachine reparateur. Vraag gewoon om zo'n ding en vraag of je hem terug mag doen. Meestal geen probleem, daar die sloten heeeeeeeel vak defect gaan.

Laat even weten of het dat was...
 

WM Mensing

  • #5
Hoi,

Geeft de AEG ook een specifieke code aan?
(Dit doe je door Start/Pause en de knop links ervan tegelijk in te drukken, en dan de schakelaar op katoen zetten. als het goed is springt hij nu in testmode. nu schakelaar met klok meedraaien totdat je een storingscode in scherm ziet. meestal 10 standen verder)

is er destijds een nieuw slot in gekomen of een gebruikte?
waardes van sloten verschillen nogal dus specifieke waarde van deze weet ik zo niet.

groet, WM
 

Rumoldus

  • #6
@Biomus: de waarde van 1kOhm had ik uit een ander forum. Ik zal morgen een ander slot proberen
@WM als ik die twee knoppen indruk en naar Katoen ga, komt C11 in beeld. Dat lijkt geen bekende AEG foutcode. Elders waarschuwt iemand dan weer dat je dan in de programmeermodus zit waar je ook veel nieuwe problemen mee kan maken.
Wat is wijsheid ?
 

WM Mensing

  • #7
Als je de knop verder draaid totdat je een e.. nummer ziet zit je goed.
Zolang je niet op een knopje drkt is er niks aan de hand.
Linkje naar instructies.


Groet, WM
 

Rumoldus

  • #8
Ja, dat filmpje was toch even nuttig. E43, toch weer dat $%#@!£ slot.
Dank aan beiden zover. Ik laat de afloop nog weten.
 

Rumoldus

  • #9
Nieuw slot helpt niet. E43 blijft de code.
Oude slot maar weer teruggezet, alle connectors nog eens aangedrukt, helpt allemaal niet.
Het blijft wonderlijk, want het slot lijkt het te doen. Wasmachine wil beginnen aan programma en deur wordt ook daadwerkelijk gesloten. Maar na ca. 1 minuut denkt hij er anders over. Is er nog een kans dat je een reset van de fout moet doen ? Iemand nog andere suggesties ?
 

Biomus

  • #10
Even een vraagje. Heb je de bedrading naar het paneel al gemeten? Als er een onderbreking is, zou dit op kunnen treden.
Zonder een schema, kan ik niet veel zeggen over wat er nog meer voor het slot zit. Ik verwacht dat er een terugkoppeling plaats vind en dat het daar niet goed gaat. Vandaar de kabel doormeten.
Verder zal iemand anders je dan verder moeten helpen...
 

Rumoldus

  • #11
Ik heb de kabel niet gemeten want die is nieuw. Maar misschien heb je een punt, zal morgen eens meten.
 

Biomus

  • #12
Die fout (het is nieuw) heb ik ook eens gemaakt bij een auto. Er zaten nieuwe Bosch bougies in, maar hij wilde niet starten. Geen vonk. Een heleboel vervangen, maar niet lopen. Wilde 'm toen naar de sloop doen (oud beestje). Dat doe je niet met nieuwe bougies, dus de oude er weer in. Toch stiekem kijken of ie het niet weer deed. Starten en..... Lopen! Bij meting van de bougies vond ik op alle 4 een onderbreking. Sindsdien ga ik niet meer uit van iets dat nieuw is, ook goed is. Altijd meten!
 

Rumoldus

  • #13
Kabel gemeten, is correct. Min of meer: helaas.
 

Rumoldus

  • #14
Iemand nog een suggestie ? Heeft iemand een servicemanual voor dit type ? Gaat er daadwerkelijk wel eens een triac kapot ?
 

Biomus

  • #15
Ik heb nog iets wat je proberen kan. Je weet hoe je in de service mode moet komen (Zie video hierboven). Als je 1 tikje draait krijg je gelijk al bij bonte was, en de volgende paar ook, te zien of er water in stroomt, dmv water niveau regeling. Je kan het dan ook horen! Dan kun je de waterventielen of uitsluiten of kijken of het probleem daar ligt.....
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu