Welk draadeind is genoeg voor veranda?

Herbiek

  • #1
Ik wil een veranda gaan bouwen op reeds gestorte poeren onder het straatwerk. Om de 15 bij 15 Douglas palen van de grond te houden ga ik paaldragers gebruiken met een M24 draadeind met een lengte van 330 mm. De onderzijde van dit draadeind is voorzien van een aangelaste plaat van 10 bij 15 die ik vast moet zetten op de poer.

De paal zelf komt op een verstelbare plaat van 10 bij 10 voorzien van een opwaailip waartussen de M24 moer zit waar het geheel op rust.

De afmeting van de veranda zullen iets van 7,5 bij 4 meter worden waarbij het geheel verdeeld is over 9 palen (en dus 9 paaldragers). 4 achter, 5 voor. Linker zijkant (korte kant) zit tegen achterkant stenen garage en zal daar ook vast tegen aan bevestigd worden. Gehele achter en rechter zijkant kant wordt dichtgemaakt. Constructie word daar behoorlijk stijf van.

Naar verwachting worden ringbalken van 200x100 en gordingen met 200x70 Douglas uitgevoerd. In toekomst komen er mogelijk zonnepanelen op waarbij de extra belasting (panelen + ballast) op 18 kg per m2 opgegeven is (door panelen aanbieder).

Hebben jullie een idee wat die paaldragers aan gewicht kunnen hebben? In documentatie van fabrikant staan een paar (Duitstalige) formules waar ik zelf helemaal niks mee kan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu