Aftappen van de radiator

Toekande

  • #1


Hallo,

Ik heb een (stadsverwarming)radiator met een assluiting zoals op de foto's.
Als ik de (goudkleurige) inbus dichtdraai dan sluit ik de afvoer af.
Denken jullie dat ik de inbus ook eruit kan draaien en via die weg de radiator leeg kan laten lopen?
Je zou zeggen "probeer het" maar ik ben bang dat ik hem daarna er niet meer in kan draaien of zoiets.

Aan de andere kant zit namelijk wel een aftapding, maar die is vakkundig tegen de haakse muur aangezet dus daar kan ik niet bij :-(
En als ik gewoon de koppeling tussen dit T-stuk en de radiator losdraai dan gutst het eruit en kan ik het eigenlijk niet fatsoenlijk opvangen met een bak.

Groeten Michel

Oei, zie dat ik beter in een andere groep had kunnen posten. Weet alleen niet hoe ik m kan verplaatsen
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Verplaatst :D

De imbus kan je er niet uitdraaien, dat is juist een beveiliging om te voorkomen dat het hele systeem leegloopt op een ongewenst moment.
 

Marcn88

  • #3
Als je die eruit draait heb je nog nooit zoveel water gezien :mrgreen: :mrgreen: in de radiator zal normaal gesproken eeen aftapper zitten als deze er niet zit wartel van het voetblok aan de radiator rustig lossen en water opvangen met een bakje, vergeet niet om ook de radiatorkraan dicht te zetten
 

Toekande

  • #4
Dank voor de reacties.
Het zal dan het losdraaien van de radiator worden; de radiator is zo bevestigd dat de aftapkraan tegen de zijmuur aan zit en ik er niet bij kan.

Dat heb ik bij de vorige ook gedaan (uit ongeduld omdat het aftapkraantje te lang duurde :-)) maar toen liep er wel veel water de vloer op...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu