Compressor blijft ontluchten.

Pedeve

  • #1
Goeiedag,

In de nieuwe werkplaats stond nog een heel oude compressor van het merk Bendix Westinghouse. Aangesloten op krachtstroom, grote tank. De motor loopt goed en hij bouwde tot voor kort ook wel druk op. Hoeveel druk heb ik niet gecontroleerd.
Bij het verplaatsen van deze oude compressor hoorde ik geklots van water. Wat bleek; de vorige eigenaar wist niet dat er condens afgetapt moest worden. Ik heb zo'n 2 liter afgetapt, bruinig van kleur. Toen ik hiermee klaar was zette ik de motor weer aan. Deze begon te draaien, zoals voorheen, maar nu opeens ontdoet de compressor zich automatisch van lucht via wat ik dan maar de overloop noem (zie tweede foto). Wie begrijpt wat hier aan de hand is en wat ik kan doen om het op te lossen?

Ik ben benieuwd.





 

De Bob

  • #2
2e foto is gemist.

Aftapkraan/plug weer dicht gedraaid ?
 

Pedeve

  • #3
Dank voor snelle reactie, De Bob,

Aftapkraantje heb ik dicht gedraaid. Op de (nu wel) bijgevoegde foto laat de rode cirkel zien waaruit nu lucht ontsnapt.



 

De Bob

  • #4
Rubbber pakking ringetje ertussen uit, of aftap plugje gescheurd ?

Draai hem eens eruit en kijk wat u mist, of defect is aan de vocht afscheider
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Zo te zien is het een kwestie van vervuiling zodat het klepje onderin niet af dicht.
Het plastic gedeelte kunt u er uit draaien en schoonmaken.
 

Pedeve

  • #6
Vandaag in deceerkplaats heb ik een en ander schoongemaakt. Bij het starten van de motor was het probleem nog niet verholpen. Maar wat me verbaasde is dat het na enige tijd, minuutje ongeveer ophield. Alsof er bij te weinig druk reden is om nog even 'open te staan' maar vanaf 1 Bar niet meer. Voor mij een raadsel maar vooralsnog lijkt probleem dus op z'n minst een heel stuk kleiner.

Bedankt voor t meedenken.
 

De Bob

  • #7
Het is een oud model, is de "aftapplug" geen drukknop om het het vocht af te scheiden, die dan onder druk weer sluit.

Is deze in te drukken ?
 

Marcn88

  • #8
Zosnel er genoeg druk opstaat stopt de water afscheider vanzelf met spuwen, maar waar ik me meer zorgen om zou maken is de staat van de tank zelf, als deze nooit is afgetapt kan deze zodanig zijn gecorodeerd van binnen dat hij niet meer geschikt is voor de luchtdruk en dus kan knappen en daar wil je niet bij in de buurt zijn :mrgreen: :mrgreen:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Een compressorvat knapt niet, er kan een gaatje ontstaan waardoor lucht ontsnapt, meer is het niet.
Het komt zelden voor dat zo'n vat gaat lekken.
 

Pedeve

  • #10
De Bob schreef:
Het is een oud model, is de "aftapplug" geen drukknop om het het vocht af te scheiden, die dan onder druk weer sluit.

Is deze in te drukken ?
De aftapplug lijkt inderdaad een onderdeel te zijn waarmee vocht afgescheiden kan worden. Bij het losmaken ervan zag ik een fraai koperkleurig, trechtervormig metalen membraan waar condens aan hing. Maar echt indrukbaar is het niet, maar ik ga dat verder in de gaten houden.

Ondertussen ben ik op zoek naar vervanging van de 25 cm slang die twee onderdelen van de compressor met elkaar verbindt. Het is een dikke slang (inwendig 24mm, uitwendig 30 mm) die de overbrugging is tussen twee stukken pijp. Het ziet er oud uit, en voelt ook oud (niet meer soepel, eerder brossig). Iemand een idee welk type slang ik hiervoor kan gebruiken en waar ik dat kan verkrijgen?
 

De Bob

  • #11
Bij een bedrijf die hogedruk slangen verkoopt kan u dat op maat verkrijgen, en zonodig koppelingen erop laten persen.

Ik weet niet in welke regio u zich bevind.

Zonodig kan ik u het adres doen toekomen, Waar wij dat laten doen.

Maar door het hele land zijn zulke bedrijven.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Er moet ergens een ontlastklep zitten.
Plaats even een paar foto's waarop de beiden kanten van de compressor te zien is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu