Complete renovatie woonhuis 1987

Speedo12

  • #1
Hallo,



Ik lees hier al een tijdje mee en nu toch besloten om een account aan te maken.

Eind mei krijgen we de sleutel van ons huis. Het is een vrijstaande woning uit 1987. Al die tijd is hier niets aan gedaan. Er komt een aanbouw die de keuken en woonkamer met elkaar verbindt. Inhoud is ongeveer 700m3. Het huis wordt compleet gestript en opnieuw opgebouwd.



Wat er gaat gebeuren:

- Nieuwe cv ketel.
- Alle kozijnen worden vervangen, zowel onder als boven.
- HR++ of HR+++ glas. (Meerprijs ±900 euro, is het de extra
investering waard?)
- Complete vloer wordt vervagen met 100 of 120mm PUR
platen. De onder verdieping wordt verwarmd door middel
van vloerverwarming.
- Dak wordt na geïsoleerd met PUR platen. Dikte moet nog
bepaald worden. Ik weet namelijk nog niet precies hoeveel
ruimte ik heb om het van onder te isoleren. Volgens
tekening is 120mm mogelijk.
- Spouwmuurisolatie. Spouw is 7cm dik en is voorzien van
Alkreflex 2L-2 (Volgens tekening). Hopelijk is het dus
mogelijk om deze nog beter te isoleren.
- Er wordt een WTW installatie aangelegd voor de ventilatie
in huis.
- Daarna alles weer opbouwen (Keuken, badkamer, elektra
etc.)

Verder willen we de bovenverdieping blijven verwarmen met de oude radiatoren. In de badkamer komt vloerverwarming.


Ik wil nu voornamelijk investeren in goede isolatie, zodat ik over 5 a 10 jaar makkelijk over kan stappen naar zonnepanelen en een warmtepomp (Of wat er op dat moment beschikbaar is). Er komt een gashaard in dus het gas blijft en een warmtepomp + zonnepanelen is toch een flinke hap uit ons budget.



Ik twijfel nog over de opbouw van de vloer. Ik lees vaak de volgende 3 opties:

Zandbed - betonvloer - isolatie – smeervloer met vloerverwarming
Zandbed – isolatie – betonvloer- smeervloer met vloerverwarming
Zandbed – isolatie – betonvloer – isolatie- smeervloer met vloerverwarming
Wat is volgens jullie de beste methode? Mijn voorkeur gaat uit naar optie 1 omdat dit het huis sneller op temperatuur brengt lijkt me?



Wat is verder jullie mening over de verbouwplannen? Hebben jullie nog tips? Of wat zou je eventueel anders doen? Waar moet ik zeker op letten tijdens de verbouwing?



Alvast bedankt!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
De laatste is gangbaar.
anders heb je warmte lekken bij de binnenmuren en dergelijke die rechtstreeks op de beton staan
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Goed te lezen dat je het grondig aanpakt!

Denk niet in isolatiediktes maar in Rc waarde. Dat maakt het beter te vergelijken. Kies minimaal de nieuwbouwwaardes. Wil je straks echt besparen op het elektriciteitsverbruik is een nog hogere waarde aan te raden. De ramen zijn altijd een zwakke plek. Dus dat betere glas is al snel de investering waard. Laat staan het extra comfort. Denk eraan dat de kozijnen ook een zwakke plek zijn. Daar zitten ook grote verschillen in isolatiewaardes (U).

Je kan overwegen een adviseur eens te laten rekenen aan je huis. Met de NZEB-tool kan er exact uitgerekend worden hoeveel zonnepanelen je straks nodig hebt om op nul uit te komen. Dat helpt je nu de juiste keus te maken.

Denk trouwens ook aan een goede kierdichting. Dan hebben we het niet over PUR, maar over een volledig doorlopende laag met op alle overgangen speciale tape.

En tot slot voorzie in zonwering :idea:
 

Marcn88

  • #4
En denk bijvoorbeeld aan extra leidingen voor het zone regelen van diverse ruimtes ed, zorgbdat de vloerverwarming maximaal hoh 10 cm ligt en de groepslengtes zo rond de 40 a 50 mtr houden dit ivm de toekomstige warmtepomp
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Graag uw volgende vragen stellen in de passende rubriek, anders loopt er van alles door elkaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu