Garage slopen - buitenmuur aftimmeren

Mpb

  • #1
Beste mensen,

Hoewel ik hier nieuw ben, raadpleeg ik met enige regelmaat dit forum voor klusinformatie en ben zodoende een stuk wijzer geworden.

Maar nu zit ik met een kleine uitdaging waarmee ik me even geen raad weet en hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

We zijn van plan de garage aan onze woning te slopen, zodat we een grotere tuin krijgen met meer zonuren aan het einde van de dag. We hebben de luxe dat we nog twee garages hebben, dus aan ruimte geen gebrek.

Op de tekening kun je zien hoe de garage is gebouwd ten opzichte van de woning. Daarnaast kun je zien dat rechts van de garage, de woning is uitgebreid met een aanbouw (zie ook de foto).





Het is de bedoeling dat alleen de "noordelijke" muur en het dak worden afgebroken. De "westelijke" en "zuidelijke" muur en de betonnen vloer moeten blijven bestaan. De twee muren vormen namelijk de begrenzing met de buren en op dezelfde plaats als de garage komt een pergola, dus de betonnen vloer komt dan mooi van pas als fundering.

Als de garage wordt gesloopt, dan zullen (ter hoogte van de rechterbovenhoek van de garage) twee nieuwe buitenmuren ontstaan. Deze wil ik bekleden met hetzelfde soort hout van de uitbouw.



Nu is het ook zo dat de vorige bewoner het toilet (het kleine hokje rechts boven de garage) heeft ingebouwd in de muur en daarvoor een stuk muur heeft weggesloopt. Na het weghalen van een aantal platen, is dit toilet zichtbaar geworden. Bovendien loopt een waterleiding vanuit de uitbouw naar dit toilet (zie de derde foto hieronder). Ik heb momenteel helaas geen foto van een inbouwtoilet dat zichtbaar is, maar op verzoek kan ik die wel maken en posten.








Mijn vragen zijn als volgt:

1. Blijven de twee muren goed staan? Het is de bedoeling om ze stutten met houten palen.
2. Is de betonnen vloer voldoende "opgewassen" tegen vorst, nu deze in de buitenlucht zal komen te liggen?
3. Kan ik zondermeer de twee nieuwe buitenmuren bekleden met hetzelfde hout en voldoende isolatiemateriaal?
4. Is de waterleiding voldoende beschermt tegen vorst als ik daar omheen isolatiebuis doe?
5. Zijn er nog andere zaken waarmee ik rekening moet houden?

Het zijn een hoop vragen, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen! Alvast bedankt voor jullie reacties.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een betonvloer kan prima buiten. Maar als deze vlak is, blijft het water erop staan. Met de binnenwanden die daar op staan, gaat dit niet goed. Het water loopt dan naar binnen. De vloer zal dus weg moeten, of ten minste een rand weg ter plaatse van de aansluiting.

Controleer of onder de toekomstige buitenwanden wel een fundering zit.

Waar liggen de dakbalken op ter plaatse van die uitgebouwde wand van het toilet?

Zijn de rest van de buitenwanden gemetseld? Dan kan je dat stuk aanvullen met metselwerk.
 

Mpb

  • #3
Hallo IJkenhout,

Hartelijk dank voor je reactie!

Het weghalen van de betonnen vloer is een optie, maar liever laat ik 'm liggen. Bedoel je met het weghalen van een rand zoals op onderstaande foto? Ik zal controleren of de muren die moeten blijven staan, op een fundering staan.




Ik heb even een duidelijkere foto gemaakt van het inbouwtoilet. Zoals je op onderstaande foto kunt zien, is het toilet tegen de enkelsteens buitenmuur geplaatst (op zich een slimme oplossing). Daarom omheen is dus een houten constructie gemaakt, die als buitenmuur gaat fungeren zodra de garage is gesloopt. De plaatsing van de huidige dakbalken van de garage kun je op de derde en vierde foto hieronder zien. Beantwoord dit je vraag voldoende?










De rest van de buitenwand zal de buitenwand van de keuken aanbouw zijn (de "oostelijke" muur van de garage). Deze zou ik dan met Red Cedar hout willen bekleden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zo'n rand bedoel ik inderdaad. Verder vind ik het wat lastig in te schatten op basis van deze foto's. Ik geef je het advies er een bouwkundige naar te laten kijken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu