Afbladderende latex badkamer

Yuregenu

  • #1
Hallo allemaal!

Onlangs ben ik op dit forum fantastisch geholpen met de elektra in mijn keuken (het werkt als een tierelier!) maar voor mijn laatste grote klus voor ik kan verhuizen heb ik toch nog jullie hulp nodig.

Ik heb in mijn badkamer last van afbladderende verf. Zelf vermoed ik dat er gewone latex is gesmeerd op de groene gipsplaten die de schuine dakdelen van de badkamer vormen, of dat de gipsplaten niet zijn voorzien van voorstrijk voor er is gelatext. In ieder geval zaten er blaasjes in de verf op meerdere plekken en leken er ook zwarte schimmelplekjes te ontstaan.

Nadat ik alle blaasjes goed had opgeschuurd en de rest van de latex licht opgeschuurd (deze leek nog stevig vast te zitten), heb ik het schoongemaakt en ontvet. Ik zet de muurroller met badkamerlatex erop en... alle oude verf plakt als een malle aan mijn roller en bladdert in noodtempo van de muur af. :shock:

Mijn vraag is nu, wat is een handige manier om dit probleem op te lossen? Afkrabben? Behangstomer? Schuren? Omdat de gipsplaten gemaakt zijn voor gebruik in de badkamer wil ik niet de waterwerende toplaag te veel beschadigen. Ik heb al met een natte muurroller over de latex gerold, maar dan blijft alle verf stevig zitten. De plakkerigheid van de badkamerlatex zorgde blijkbaar voor genoeg tractie om de oude latex los te doen komen.

Alvast bedankt voor tips en trucs!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Loszittende / afgebladderde verf moet u uiteraard eerst verwijderen. Op gipsplaat kan dit het beste met een behangafstomer en breed scherp plamuurmes.
Niet te lang op dezelfde plek blijven hangen.
Na droging de groene gipsplaat voorstrijken en afwerken met een damp- open muurverf. Dit staat aangegeven op de productsheet / kenmerkenblad of de verpakking.
 

Yuregenu

  • #3
Bedankt, Kees! Met een krabber kreeg ik alles los, behalve van de stukken tussen de platen in (die waren dus wel goed voorgestreken na het vullen van de kieren en schroefgaten). Deze stukken goed gladgeschuurd, zodat de dikteverschillen niet meer te voelen en te zien zijn. Vervolgens voorstrijk aangebracht, gevolgd door twee lagen badkamerlatex en de muren zien er prachtig uit!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu