Verweerde plekken in kozijn

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik heb een kozijntje met zwaar verwaarloosd schilderwerk.

Na het schoonmaken en ontvetten heb ik het zijn geheel kaalgeschuurd. Op de plekken waar de "lak" gebarsten was blijven verweerde plekken zichtbaar. Kan ik deze gewoon overgronden?


 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Tja Bert, in de schilderij is " gewoon overschilderen " vaak ook onze wens, maar helaas.

Meet eerst het vochtpercentage op de verweerde plekken, en daar waar duidelijk de houtnerf openstaat. Is dat op die plekken 20% of hoger, dan is het te vochtig en heeft schilderen geen zin. Eerst drogen aan de wind of geforceerd met warmtebron. 15% is eigenlijk wel het mooiste.

Ik zou daarna 2 x hoogvullende grondverf aanbrengen en tot voorjaar over laten staan ( kan met die verf tot 2 jaar ). Daarna eerst het oppervlak weer beoordelen. Er kan nl veel vocht dieper in het hout zitten wat er eerst uit moet.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Dank voor je reactie. Ik heb een hoogvullende en vochtregulerende grondverf van Si**ens.

Jouw advies ga ik opvolgen: indien het vochtpercentage onder de 15% is alleen gronden en volgend voorjaar aflakken, is het hout vochtiger, dan eerst laten drogen.
 

Chris10

  • #4
Er wordt gezegd je moet de vochtigheid meten van het kozijn. Maar hoe doe ik dat?

en staat er op een pot grondverf hoe vullend het is?
of staat er op hoogvullend?

ik heb n.l. een soortgelijk probleem al hierboven. en kreeg van een collega te horen dat ik dan componex kan gebruiken maar dat is heel duur.

en dit wat hier beschreven wordt lijkt me voor een amateur een stuk makkelijker te realiseren.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
Met een vochtigheidsmeter. Die koopt je voor een paar tientjes. De 2 pennen steek je op diverse plaatsen in het hout en neem daar het gemiddelde van. Hoogvullende grondlak na goed oproeren onverdund aanbrengen. De aanduiding HV staat meestal op de pot, en anders in het kenmerkenblad.
 

Chris10

  • #6
Ok dank je. ik ga even zoeken bij de bouwmarkt
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
HV grondlak kun je beter on-line aanschaffen.
Bouwmarkten hebben dit naw niet in het assortiment.
 

Chris10

  • #8
Ok bedankt voor de waarschuwing
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu