Verbouw van onze Spaanse Finca

Henk56

  • #1
Hallo,

Mijn vrouw en ik zijn twee jaar geleden naar Spanje verhuisd en wonen in het achterland aan de Costa Blanca. De afgelopen twee jaar hebben we al heel wat geklust. Een grote schuur en een waterdeposito van 50.000 liter water zijn inmiddels klaar.
We zijn volledig zelf voorzienend (off grid), water toevoer d.m.v. regenwater opvang en een naast gelegen riviertje waar we water uitpompen.Waterdruk voor kraan en douchewater d.m.v. een hydrfoorpomp. Afvoer/riool d.m.v een septictank. Electriciteit d.m.v. 8 zonnenpanelen van elk 225 Wp en een accubank van 1000Ah 24Vdc met een 5KWatt omvormer.Tv en internet rechtstreeks via de sateliet. We zijn bijna klaar met ons appartement naast ons huis om daar tijdelijk te gaan wonen om vervolgens aan het woonhuis te beginnen.
Omdat wij op een hoogte van 750 meter zitten kan het in de wintermaanden behoorlijk koud zijn (max-4 gr)
Ik denk om voor verwarming van de woonkamer en keuken een warmtepomp (lucht-water) met een klein verbruik toe te passen omdat electriciteit beperkt is i.c.m. vloerverwarming en een allesbrander indien er te weinig zon is, wat ook wel eens voorkomt in de winter. Mocht iemand nog tips hebben en vooral over warmtepompen en aanleg hier van of een ander systeem dan zou ik het leuk vinden om hierover van jullie tips te mogen ontvangen.

De foto deed het niet meer - mod
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Als je het financieel kan lijden zou ik er een speksteen of tegelkachel neerzetten. Die verbruiken weinig hout en accumuleren de warmte en geven veel behaaglijkheid.
Zodra zo'n allesbrander uit is is de warmte ook na een half uurtje weg.
Ik heb zelf een speksteenkachel en vind het een van de beste aankopen van mijn leven.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
De basis moet altijd zijn: warmtevraag verminderen. Dus isoleren. Daarna pas nadenken over verwarming.

In de winter de zonnewarmte gebruiken is ook altijd een goed idee (en gratis). Door ramen op de juiste plek bv.
 

Henk56

  • #4
Dank voor jullie antwoorden.

IJkenhout: je hebt helemaal gelijk en ga ook eerst goed isoleren.

Frank: in NL hadden we een spekstenen kachel en idd die gaf een heerlijke warmte met een goed rendement.Hier in Spanje wil ik de vloerverwarming combineren met een bij verwarming en daarvoor heb ik een gietijzeren allesbrander gekocht. Die is bijna zo goed als een spekstenen kachel😉👍🏼
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu