Verlaagd badkamerplafond met rondom uitsparing voor ledstrip

Bob23

  • #1
Hallo,

In de badkamer wil ik het (betonnen) plafond iets verlagen voor spotjes en om rondom een ledstrip te plaatsen voor een mooi lichteffect. Het plafond wil ik afwerken met een schuurwerkje.

Ik dacht dit te gaan doen met hout en gipsvezelplaat, maar hoe krijg ik de zijkanten waterdicht?


 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Een plafond is niet waterdicht. Maar het is wel verstandig om te voorkomen dat er veel waterdamp boven kan komen. De rand kan je afdichten met bv. plexiglas. Voor LED-strips zijn ook gootjes te koop met een mat glas erin.

Als ik het goed herinner moet je bij een verlaagd plafond die niet dampdicht is, boven het plafond een afzuiging maken. Maar weet niet meer waar ik dit vandaan heb.

Hoe zit het sowieso met de afzuiging? Zit die in het plafond?
 

Bob23

  • #3
Inderdaad, ik wil het plafond dampdicht maken, niet waterdicht. De afzuiging komt in een wand net onder de verlaging.

Ik denk nu aan een kunststof U-profiel dat ik opz'n kant aan het beton, hout en bovenkant plaat verlijm. Lastig is dat ik het niet meer kan zien als de plaat erop zit.
 

Bob23

  • #4
Een ander optie waar ik aan denk is om 1 stuk PE folie achter de latten te klemmen, en dan rondom, om de buitenste latten latten terug te plakken zodat het hout beschermd is.

De waterdamp kan dan nog wel bij de gipsvezelplaat maar die kan daar tegen toch?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik zou het als een vlak plafond maken. Zeker geen hoekjes die je niet meer kan zien. Een badkamer moet hygienisch blijven en de luchtvochtigheid geeft snel problemen op dat soort plekken.

Een gipsvezelplaat lijkt me hier ook niet geschikt voor. Ook al zou je hem rondom in de verf zetten.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu