Oprit funderen met stukken cement?

Fre3ke

  • #1
Ik wil een oprit aanleggen en daarvoor moet ik een stuk van de tuin verhogen. Daarvoor wil ik puin en grind gebruiken dat ik nog heb. Maar ik weet niet of dat geschikt is.

Ik heb nog een kuub bouwpuin uit het huis. Ik denk kalk cement. Het was in een laag van 2 cm dik tegen rieten matten aangesmeerd. Het ligt nu al een jaar achter het huis en het verkruimelt geleidelijk tot grof zand.

Verder is er veel tuingrind, ronde kiezel van ongeveer 2 cm gemiddeld.

En roze grind, van graniet denk ik, met scherpe randjes, 2-3 cm.

Het gaat allemaal naar de stort, maar ik gebruik het liever voor de oprit.

Ik dacht eerst een laag puin te leggen, gemengd met de ronde kiezel, dan de granietscherf en dan scherp zand. Ik denk dat de kiezel zwaarder is dan het puin en daarom twijfel ik.En ronde kiezel is ook niet zo stabiel.

Ondergrond is zwaar zand dus die is wel stabiel.

Tweede vraag: opzij van de oprit wil ik een aflopende aarde wal met planten. Om het hoogteverschil van 60 cm op te vangen. Moet hier ook een deel puin onder? Ik ben bang dat het puin onder de oprit anders opzij wordt gedrukt in de zachte aarden wal. En de oprit dus verzakt

Beton storten om het puin in te sluiten, zou de laatste optie zijn. Ik wil zo min mogelijk beton in de tuin.

Dus dank voor jullie antwoorden/meedenken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat je wilt kan
Maar je komt het altijd weer tegen gewoon ophogen met zand is het beste.
 

Fre3ke

  • #3
Dat is waar. Ik word al gek van alle troep die in de grond zit hier, daarom wil ik geen beton. Misschien geen kiezel dan, maar alleen het kalkcement? Dat is immers zand.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Puin in de tuin is ook altijd asbestverdacht. Dus voor de verkoop niet zo handig. Ook het kalkcement zou ik zelf liever gewoon afvoeren.
 

Fre3ke

  • #5
Waarom? Ik moet toch iets als ophoging gebruiken. Asbestverdacht is het niet.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Jawel, puin in de grond is per definitie asbestverdacht. Daarom raadt ik het af.

Het kan aan de orde komen bij verkoop. Het in de grond stoppen van afval is in het algemeen niet zo'n goed idee.
 

Fre3ke

  • #7
Compost is ook afval, en dat gaat ook mijn tuin in. Als ik betonpuin koop als ophoging is dat ook afval.

Ik heb liever gewoon een antwoord op mijn vragen. Of het technisch werkt zoals ik het van plan ben.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu