Vliesbehang over pas gestucte muur

Madeleine123

  • #1
Mijn muur is een maand geleden gestuct. Nu wil ik hier vliesbehang over laten plakken (waarmee de muur dus moet worden ingesmeerd met behanglijm). Ik lees overal dat je dan het best eerst de muur met voorstrijk kan behandelen. Maar ik ben bang dat ik dit verpest omdat ik druppels/druipers zal gaan krijgen door de vloeibaarheid van de voorstrijk. Deze zullen dan natuurlijk onder het behang zichtbaar zijn. Ik heb wel goede rollers maar durf het risico niet aan, de muur is zo mooi glad nu. Ik heb de zuigkracht getest door een natte spons op 1 plek te drukken, dit is binnen 15 min.ingetrokken en niet meer zichtbaar. Is het mogelijk om vliesbehang te plakken op de gestucte muur zonder dat het er af valt?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Als u de lijm direct op een vers gestukte wand aanbrengt heeft u de beste garantie dat het vliesbehang niet goed hecht.
Voorstrijken dus. Hiermee heft u onregelmatige zuiging op, heeft u meer tijd het vliesbehang te corrigeren en daarmee een mooier eindresultaat.
Het aanbrengen van voorstrijk gaat nogal eens mis omdat de voorstrijken te rijkelijk met een vachtroller wordt aangebracht. De voorstrijk loopt met druipsporen over de ondergrond en die worden daarna nogmaals na onderging overgerold.

Gebruik een gewone blokwitter en druk hier niet te hard op. Druipsporen direct wegstrijken.
Overigens zijn loopsporen bij het toepassen van muurverf wel zichtbaar,maar bij vliesbehang niet.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu