Zwevend bureau maken - niet tussen twee wanden

Samamsi

  • #1
Mijn volgende project kan van start en ik wil graag een zwevend bureau maken.

Nou heb ik een website gevonden waar ze dit voor je maken, het is aardig aan de prijs, en dat bedrijf bestaat volgens mij ook niet meer.

Dus wat doe je dan, zelf een 'Klusidee' verzinnen.

Wat ik dus zelf lelijk vind, is van die zichtbare wandbeugels, dat is precies wat ik dus niet wil.
Daarom neem ik ook een zwevenbureau, zodat het bureau geen poten heeft en geen beugels zichtbaar zijn.

Nou het hele internet afgespeurd vast wel iemand die dit ook heeft gedaan, maar nee helaas vind ik weinig.
Althans niet wat ik zoek.

Ik vind namelijk wel van iemand op Klusidee die iets soortgelijks heeft gedaan, alleen dat is een zwevendbureau tussen 2 wanden in.

En jullie raden het al mijn zwevendbureau komt dus niet tussen 2 wanden in te staan om het lekker lastig te maken.
Tenminste aan de rechterkant een klein stukje wand van ongeveer 20 cm.

Wat heb ik in gedachte:

Bureau lengte: 200cm
Bureau breedte: 40cm

Hierop komt wat apparatuur op te staan, dus hij moet wel wat draagkracht aan kunnen.

Dus ik had in gedachten om het blad te bevestigen aan wat wandbeugels die verticaal dus niet te veel uitsteken.

En om het blad aan de kanten in verstek te zagen, en er een soort van doos van te maken. Zodat de wandbeugels wegvallen in/onder het blad.

Ik ben benieuwd wat jullie van dit idee vinden, of misschien wel een betere idee hebben?

Het beste zou zijn van die beugels die in je in het blad steekt, alleen dan moet ik weer op zoek gaan naar een wandbeugel met een ronde afwerking. En een schroef die dezelfde dikte heeft om die gaten te kunnen borren.

Ben zeer benieuwd, wat jullie hiervan vinden en mij misschien een beetje op weg kunnen helpen.

Alvast bedankt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik vind 40 cm wel erg weinig voor een buroblad.
Een A4tje is al 30 cm.

Je zou een aantal messing spreidpluggen M10 in de muur kunnen plaatsen en daar dan M10 draadeinden in kunnen vastzetten.

Over de M10 draadeinden schuif je het buroblad.
Maar bewegingsvrij wordt dit nooit.
Er zal altijd vering in je blad zitten.
 

Samamsi

  • #3
Helemaal eens met de grootte, maar omdat ik aan de rechterzijde een grote raam heb en daarna klapdeuren naar de tuin toe. Ben ik bang dat mijn bureau te aanwezig is, ook in de woonkamer met open keuken. Heb al niet zo’n grote appartement dus ik moet ook een beetje spelen met de ruimte die ik heb. Had eerst 30cm in gedachte maar dat werd idd te klein, daarna ben ik ongeveer gaan meten hoeveel ruimte je ongeveer nodig heb als je achter een bureau zit met een toetsenbord en een muis. En dat was ongeveer 30-40 cm, moet ik wel een dunne monitor hebben die ik dan aan de muur hang. Maar goed misschien wijk ik als nog uit richting de 50’cm. 60cm is sws te veel.

En over de messing spreidpluggen die boor je dan in de muur en daar draai je dan dikke schroeven in, waarin ik dan mijn blad schuif??

Leuk idee, ben alleen niet heel zeker over de vering en stevigheid, maar ik neem dit idee zeker mee. Bedankt voor het meedenken!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Nee, geen dikke schroeven, een draadeind. En die laat je zo lang zijn als je blad breed is min een paar cm.
Dan moet je een blad maken waar die stukken draadeind strak in passen en dan schuif je het blad over de draadeinden.
 

Samamsi

  • #5
Zo’n draadeind heb je daar een foto van? Ik denk dat ik wel weet wat je bedoeld, maar voor de zekerheid..
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Dat kan je zelf wel even googelen
 

Samamsi

  • #7
Dat had ik al gedaan ‘draadeind’ lol maar goed, iemand anders nog ideeën?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Er zijn diverse bevestigingsmiddelen op de markt. Maar zoals gezegd zal hier altijd vering in blijven.

Ik heb zelf laatst deze steunen gebruikt. Die kan je ook nog horizontaal bijstellen. Voor een plank goed geschikt, maar voor een bureau te flexibel.


Probeer eens even uit of die 40cm voldoende voor je is. Alternatief is bv. iets scharnierends maken. Dan kan je meteen het blad breder (dieper) maken zodat het functioneel wordt.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #9
Is het een optie voor je om de voorzijde van het bureau aan kabels aan het plafond te hangen?
 

Samamsi

  • #10
Ook voor een diepte van 40cm, is hij dan nog steeds flexibel?

Ik zal vanmiddag nog alles opmeten of 40cm echt voldoende is.
Met scharnieren bedoel je een bureau die ik in kan klappen?
Als je dat bedoeld, leuk idee en zeker voor het meedenken met de ruimte, alleen ik wil echt een zwevend bureau hebben zoals dit plaatje hieronder:



Frank schreef:
Is het een optie voor je om de voorzijde van het bureau aan kabels aan het plafond te hangen?
Dat valt bij mij niet in de smaak, ik wil juist dit idee zodat het steunmeganisme van het bureau niet zichtbaar is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Mijn plank is 22cm en vind ik al vrij flexibel. Het zal ongetwijfeld verschillen per merk steun en hoe strak je de gaten kan boren.

Op dat plaatje staat wel een heel klein computertje ;)

Opklapbaar kan op verschillende manieren. Bv met een vast deel waar op (of onder) een tweede deel uitgeklapt kan worden. Dat tweede deel zou ik dan wel ondersteunen met poten of beugels.
 

Samamsi

  • #12
Nee, dat gaat hem denk niet worden, maar mijn idee hierboven om er een soort van doos van te maken.

Is dat een slecht plan?

Het wordt trouwens toch 50cm :)
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #13
Afhankelijk van de muur kan je het zo stevig maken als nodig.

In plaats van een draadeind kan je ook een stuk steigerpijp of een ander staalprofiel in zijn geheel in de muur lijmen met ankerlijm dit geeft je vooral in metselwerk veel meer body en je hebt geen kopplaten aan het staal nodig
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu