Radiator tijdelijk verwijderen - Doe ik het goed?

JMK

  • #1
Excuses als dit ergens op het forum al is besproken, maar heb meerdere topics en filmpjes met instructies bekeken, maar kom er nog niet uit.

I.v.m. verwijderen van behang en nieuw behangen wil ik tijdelijk twee radiatoren loskoppelen. Ik verwachtte ergens een inbus nodig te hebben, maar zie alleen de aansluitingen/knoppen zitten waar je een ontluchtingssleutel op kan zetten. Bij de ene radiator is die aansluiting/knop bovendien vermoerd, dus hoop te weten te komen of ik daar uberhaupt nog wat mee kan.

Stel ik sluit de CV af, sluit de waterkraan af, gebruik de ontluchtingssleutel om aan de onderkant alles open te draaien, dan bovenaan ontluchten, en dan aan onder en bovenkant de moeren losdraai, doe ik het dan goed?

Superbedankt als iemand me kan helpen!

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik weet niet of dit onderblok de beide leidingen helemaal af kan sluiten of dat hij alleen de verhouding tussen de twee leidingen kan regelen.
Draai hem helemaal dicht en tel het aantal slagen en noteer die.
Draai de kraan boven dicht.
Draai de ontluchter boven open.
Als daar na enkele momenten geen water meer uit komt dan is de druk er af en de radiator dicht en kan je hem beneden leeg laten lopen. De ontluchter laat je open.

Blijft er water uit de ontluchter komen dan is hij niet afgesloten.
 

JMK

  • #3
Dank Frank. Ik ga het proberen. Wat raadt je aan wat betreft de vermoerde onderkant; desnoods met een waterpomptang het geheel proberen te draaien? Met een ontluchtingssleutel zal het daar onder denk ik namelijk niet gaan lukken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik zou eerst een goed passende steeksleutel of bahco proberen. Waterpomp tang is de tweede optie.
 

JMK

  • #5
Hi Frank, nog zeer bedankt voor je hulp bij bovenstaande. Ze zijn succesvol ontkoppeld (onderblok kon inderdaad helemaal dicht, met steeksleutel). Ik kan nu volop gaan behangen!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu