Palen inkepen tbv schuur en overkapping

Poff12

  • #1
Beste forumleden,

We gaan dit jaar de tuin aanpakken. De tekeningen zijn klaar. Ik ga o.a. een schuurtje en een overkapping maken. In beide gevallen ga ik eerst een geraamte maken van 12 cm palen op beton poeren. Voor de verbindingen moet ik deze palen gaan inkepen en inkorten. Inkepingen maak ik altijd met de radiaal afkortzaag.

Probleem nu is dat mijn afkortzaag max 90mm aankan. Ik kan met mijn zaag dus geen inkepingen maken in 12 cm palen en ik moet best een boel zagen en inkepen.

Ik ben op zoek naar een snelle, nette en efficiënte methode of een handig stuk elektrisch gereedschap waarmee ik de klus kan klaren. Decoupeerzaag heb ik slechte ervaringen mee met dergelijke diktes. De reciprozaag vind ik niet echt geschikt/ onnauwkeurig voor de klus.

Ik kan natuurlijk een mal maken en met de toffelzaag in de weer. Maar dan ben ik nog wel even bezig vrees ik. Ik heb een bovenfrees, maar bijna geen ervaring met die machine.

Om een lang verhaal kort te maken: Hoe maken jullie dergelijke inkepingen en/of welk gereedschap gebruiken jullie daarvoor?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De palen op een rij leggen en aan elkaar vast maken met een spanband, met een cirkelzaag kunt u dan de inkepingen maken bij alle palen tegelijk.
 

Poff12

  • #3
Dat is super slim en voor de hand liggend, maar ik was er zelf nog niet opgekomen :D

Thanks.

Inkorten maar gewoon met de handzaag? Want volgens mij is 12 cm ook te veel voor de cirkelzaag.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Als de palen 12 cm zijn hoeven ze toch maar tot de helft ingekeept te worden ?
 

Poff12

  • #5
Ja, maar ik moet ze eerst inkorten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Aan 1 kant zagen, de palen omdraaien en de andere kant zagen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Met de hand is ook niet zoveel werk. Teken nauwkeurig af en kies de juiste handzaag (afkort).
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu