Cv leiding vragen

Keesio

  • #1
Hallo,

Ik ben een CVinstallatie aan het aanleggen, dwz leidingen en radiatoren. De ketel laat ik over aan een (moet nog blijken :lol:)expert.
Ik heb alle leidingen in 15 uitgevoerd met de gedachte dat het maar gaat om een kleine appartement met 5 radiatoren.
Volgens een kennis moeten de aanvoerleiding echter altijd met 22 worden uitgevoerd.
-Is dat zo? (Da's dan vervelend, want ik ben al bijna klaar :cry: )
-Ik heb een radiator in de badkamer waar ik 10m leiding naartoe heb gevoerd. Kan dat wel in 15 blijven voor die enkele radiator?
-Verder heb ik geen rekening gehouden met een ontluchtingspunt op het hoogste punt. Mag dat boven de ketel komen of moet dat bijv. zo ver mogelijk bij de ketel vandaan?
-En dan tot slot: het is lastig om een condensafvoer te maken. Ik heb begrepen dat het een plastic pijpje moet zijn. Wat moet de minimale doorsnede zijn.Mag dat ook met een slang?
Alvast zeer bedankt voor het meedenken!!
Met vriendelijke groet, Kees
 

Marcn88

  • #2
5 radiatoren? wat is het vermogen van deze radiatoren? en de condensafvoer dient uitgevoerd te worden in minimaal pvc 32 mm.
door een 15 mm kun je maximaal ongeveer 6kw transporteren moet het meer zijn zult u echt naar 22 mm moeten
 

Bert pit

  • #3
Hmm, die genoemde 6kW is ook vaak het minimum vermogen dat een doorsnee ketel af kan geven. Er zijn er ook die 3,9 kW afgeven.

Wat je ook doet, let bij aanschaf van de ketel op het minimale vermogen[/size]. Dit wordt steeds belangrijker naarmate de isolatie beter wordt. Als jouw ketel namelijk 6kW minimaal afgeeft en dat is ook het maximale dat door de leiding kan, dan heb je een probleem.

Google even op "Ketels met laag vermogen voor verwarming" en dan kom je vanzelf een paar lijstje tegen.
 

Keesio

  • #4
Bedankt voor de reacties.
Ik ga het verder uitzoeken!

Groet, Kees
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu