Elektra op balkon aanleggen

NiborBox

  • #1
Goedendag allemaal!

Het wordt weer mooi weer, dus ik wil weer lekker op het balkon zitten. Echter zou ik daar ook elektra aan willen leggen dmv een buiten-wandcontactdoosje. Zodat ik mijn zooi eventueel op kan laden of een radiootje neer kan zetten op de lange avonden.

Ik kan het niet geaard aanleggen denk ik, omdat ik de elektra van het balkon aan wil sluiten op een WCD in de woonkamer. En die is niet geaard. Om het in de winter weer af te sluiten wil ik dus aan de binnenzijde een stekker maken zodat ik die er makkelijk uit kan halen.

Wat heb ik zoal nodig en wat is wijsheid bij deze?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wijsheid is om het niet zo te doen.

Je kunt veel beter vanaf de centraaldoos in de woonkamer de aarde verder trekken (indien aanwezig) en anders zelfs vanaf de meterkast.

En dus zorgen dat er een geaarde (druipwaterdichte) wandcontactdoos (wcd) op fatsoenlijke manier wordt aangelegd op de muur van dat balcon.

Want ook al zou je normaal gesproken apparaten gebruiken die niet geaard hoeven zijn, toch kun je het niet maken om daar een ongeaarde wcd te plaatsen. Ook niet als een soort verlenging van een binnen-wcd.

Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand niet in de gaten heeft dat die wcd ongeaard is en hem gebruikt voor iets anders. Voor eventuele ongelukken ben je dan wel aansprakelijk (en geen verzekering die de eventuele schade uitkeert)!
 

Alex1200

  • #3
Niet knoeien met electra . Koop een powerbank om je telefoon op te laden en een Bluetooth speaker voor het geluid

Wel zo simpel
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu