Redelijk groot gat in muurtje dichten.

Daeronb

  • #1
Beste forumleden,

Aangenaam.

Allereerst naar het forum als geheel toe; enorm bedankt. Ik heb een paar maanden geleden mijn eerste huis gekocht en bij vrijwel elke klusvraag die ik in het Nederlands aan google stelde kwam ik hier terecht dus ik heb al erg veel aan jullie wijsheid gehad.

Ook nu loop ik weer tegen een klusprobleem aan waarvan ik een bevredigend antwoord niet hebben kunnen vinden. Dus ik stel hem graag aan jullie.

Bijgevoegd vindt je een foto van een gat in mijn muur. (Aansteker voor verhouding.)



Kleine achtergrond: Aan de achterkant van deze muur zit mijn badkamer. Dit muurtje is opgebouwd uit een houten frame, met aan de kant van dit gat op het houten frame een soort pershout platen bevestigd waar overheen is gestuct volgens mij. Dit kun je goed zien aan de linkerkant van het gat (gelig stuk) waar de plaat nog wel zit maar de stuc er af is.

Onderaan nog een foto met een closeup van het "pershout"(??) waar de plaat van is gemaakt.

Er is blijkbaar een lekkage geweest bij de vorige bewoner waardoor dit hele houten frame aan de onderkant is gaan rotten. Dit houten frame is via de badkamerkant vervangen. Dit gat is ontstaan door het timmerwerk tijdens het vervangen van het frame. Die plaat pershout dat nu samen met het stucwerk is kapot gemaakt voelde vrij poreus en is dus waarschijnlijk ook deels doorgerot. Ik wil dit gat dus eerst nog iets groter maken om zo het meeste rot weg te halen maar daarna moet het gat natuurlijk weer dicht.

Als ik het kan vermijden wil ik liever niet een hele nieuwe wand plaatsen / stuccen maar dit gat gewoon zo goed mogelijk dichten. De vraag is; Hoe kan ik dit het beste doen?

Ik zit te denken om op de balken die te zien zijn weer iets van een plaat te bevestigen waarna ik het gat dan glad maak met nieuw stucwerk. Is dit een goed (of in ieder geval redelijk) idee? En zo ja, welk materiaal kan ik hiervoor het beste gebruiken? Het liefst natuurlijk iets dat niet na een maand of 2 al weer scheuren gaat vertonen rondom de randen van het gat door werking van het hout bij wisselende temperatuur en dergelijke. Welk materiaal kan ik hiervoor het beste gebruiken? Moet ik ook denken aan wapeningsband om het gat heen om inderdaad scheuren te voorkomen?

Nouja, genoeg vragen dus, maar jullie snappen waarschijnlijk wel waar ik heen wil.

Ik ben benieuwd naar jullie inzicht.


 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Rechthoekig uitsnijden, gipsplaat ertegen en stucen. Zorg dat de randen van de gipsplaat op rachels/balken uitkomen.


Gaas werkt alleen als je de hele wand opnieuw stukt. Anders krijg je een plaatselijke verdikking, dat ziet er niet uit. Zonder gaas vlak afsmeren is wel vragen om scheurvorming.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu