Gasbuis vervangen

Hobby Bob

  • #1
Hallo

Ben druk met het verbouwen van een jaren 30 woning nu krijg ik een nieuwe renovatie vloer van schuimbeton.

Nu wil ik ook meteen de Gasleidingen gaan vervangen.
Gas meter G4
Ketel intergas cw5
Gas stoof 1.5kw

oude situatie vanaf gas meter 22mm koperleiding gesoldeerd naar kookplaat en dan naar ketel 14 meter.

Nieuwe situatie
Vanaf meter naar kelder 12meter 28mm.
Vanaf kelder T stuk naar 6meter ketel 22mm
Vanaf kelder naar fornuis 4 meter 22mm.

Worden gele flexibele buizen met mantel er om heen
Heb ik zo voldoende capaciteit en gaat het zo werken.

Zit er nog aan te denken om een tyleen slang gas naar de schuur te brengen, alleen is dit kleine 45meter twijfel er erg aan om het niet te doen.

Alvast bedankt
 

Roykes

  • #2
Is lastig te zeggen zo. even ter verduidelijking, een kunstof slang heeft een kleinere binnen diameter als koper en ook een andere wandruwheid.

slang heb je sowieso niet in 28. dit word dan 25 (binnen diameter 20 mm. en sterk vernauwende koppelingen lees: meer weerstand) als ik het zo snel op een rijtje zet denk ik dat je het niet red.
1,5 kw voor een gasstoof is ook vrij weinig. ik zou even goed de belasting opvragen.

verder de gasleiding naar de schuur, wat wil hiermee gaan doen? 45 meter is erg veel en levert ook erg veel weerstand op, dit word dan al snel een grote diameter.

kortom, zet alle gas belastingen ( geen vermogens ) even goed op een rijtje en reken ( of laat het uitrekenen) wat je precies nodig hebt. je moet in dit geval rekenen met maximaal 1.7mbar verlies.
 

Hobby Bob

  • #3
Hallo

Hoe bedoel je met belasting van ketel en stoof.

Etna 90cm fornuis
Intergas 36 cw5

Van gasmeter tot aan kelder komen 5 bochten
Vanaf kelder word het gesplitst 1 naar het fornuis 2 bochten.
Naar ketel ook 2 bochten

Klopt dat van die buizen rekende nog met koper leiding.

Welke flexibele buis kan ik dan nemen.
 

Marcn88

  • #4
Als de maat 28 goed is zit je op kunstof 32 en voor 22 kunstof 25/26
 

Roykes

  • #5
Bij de berekening van je gasleiding reken je met de belasting. dit is terug te vinden in de boekjes of anders op te vragen bij de fabrikant.
Bij je ketel is dit 36.3 kw. je fornuis zul je op moeten vragen.

Echter als je de diameter gelijk houd zoals marcn88 zegt zal het allemaal wel goedkomen. zoveel mogelijk buigen ipv knieeen gebruiken
 

Hobby Bob

  • #6
Hallo

Fornuis word geplaatst bij de nieuwe keuken kan alleen zo op site niks vinden.
Maar ik ga gewoon verder ook hoe de oude situatie is.
32mm en dan verder met 25mm.
Daarom neem ik ook flexibele om ronde bochten te maken en geen knieën,

Gas in de schuur doe ik niet afstand te groot en ik doe nu ook op flessen gassen voor het bierbrouwen enz

Bedankt Bob
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu