Tegelpanelen en 100% waterdichte vloer

34gdw

  • #1
Beste klussers,

In mijn woning van 1920 is op de beneden verdieping een ruimte van 175 bij 105cm. Momenteel is er in het midden een opstapje gemaakt en erachter is de doucheruimte. Ik wil de hele ruimte gaan gebruiken als inloopdouche. De tegels zijn de standaard witte 15 bij 15cm. Halverwege de muur is een verspringing van 2cm( soort lambrisering idee). Ik wil tegelpanelen aan de wand bevestigen maar wat is de makkelijkste/snelste oplossing? Bovenste gedeelte latjes bevestigen, overheen stucen, vullen met groene gipsplaat? Iedereen komt met een ander antwoord dus ben er nog niet over uit! Mij lijkt zelf helemaal opvullen het stevigst, welke materialen hebben de voorkeur? Hetzelfde geld voor de vloer. Is egaliseren met zandspecie voldoende om opnieuw de vloer te tegelen of kan ik beter het geheel insmeren met epoxy?
Hopelijk kan ik deze week naar de bouwmarkt en eindelijk aan de slag!
Alvast bedankt!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Meestal is in zo'n situatie volledig weghalen van de onderste tegels (incl. de specielaag erachter) het makkelijkst. Dan van het bovenste deel de stuclaag grotendeels verwijderen en het geheel vlak (laten) stuken.

Daarover tegelen, dan heb je een makkelijke vlakke ondergrond.

Dat opvullen met latjes en dan stuken (kan zonder meer al niet over latjes) of vlakmaken met gipsplaat wordt meestal niks. Je krijgt het moeilijk vlak en de overgangen blijven werken. Hout achter je badkamerwanden moet je niet willen.

Beter meteen goed aanpakken.

Vergeet niet om meteen de eventuele leidingen in te frezen als je het toch kaal hebt en denk aan de aarding van alle leidingen en onderdelen (en eventueel de vloer met een aardnet), zoals hier veelvuldig te vinden is in de elektriciteitsrubriek. Gebruik de zoekfunctie met CAP.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Stel de vraag over de vloer even in de goede rubriek "vloeren".
Dan loopt e.e.a. niet door elkaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu