Vaatwasser verwarmt en droogt niet meer goed

Maur

  • #1
Beste lezer, ik heb een Miele G 6463 SC plus
met het volgende probleem: sinds kort verwarmt de vaatwasser niet meer goed en droogt niet meer goed. Heel wisselvallig: soms wel verwarmen tijdens wassen, soms niet. Hetzelfde geldt voor drogen.
Wat heb ik geprobeerd:
- meerdere keren soda procedure
- Zeefcombinate schoon gemaakt
- Terugslagklep schoon gemaakt, daar zaten een paar plastic stukjes in, zie foto.

Als het programma ten einde is, dan knipperen gelijktijdig de lampjes start en einde. Kan dat een foutcode zijn? Dat deed ie vroeger volgens mij niet.
Graag wil ik de drukgevoelige schakelaar controleren op vervuiling, omdat vervuiling hier in mijn beleving zou kunnen verklaren waarom het apparaat soms wel en soms niet verwarmt en/of droogt. Die drukgevoelige schakelaar heb ik gezocht aan de onderkant van het apparaat, maar heb ik niet kunnen lokaliseren. Wel heb ik twee foto’s van de onderkant gemaakt.
Kan iemand me aan de hand van de foto’s vertellen waar ik de drukgevoelige schakelaar moet zoeken?

Groet maurice
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik heb geen zodanige documentatie dat ik iets kan zeggen over knipperende lampjes.

Wel kan ik je zeggen waar die drukschakelaar zich bevindt:



Google even afbeeldingen met 5419693 voor een plaatje ervan.

Let op: niet aan (instel-)schroefjes van dat ding gaan draaien. Die zijn voor de calibratie ervan en je kunt het eigenlijk alleen maar verpesten, je krijgt het nooit meer goed als je er eenmaal aan gedraaid hebt.
 

Maur

  • #3
Kees, bedankt voor je reactie. Ik heb de schakelaar inmiddels gedemonteerd en geconstateerd dat er troep in zit. Er komt een grijze prut uit. Nu probeer ik de hele avond te vergeefs de schakelaar te openen. De grijze ring met 8 lipjes die is er af, maar het deel met de slang opening krijg ik niet van het deel met de stekker aansluiting. Is daar nog een truc voor?

Vette letters zijn niet gewenst, mod.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou het je niet kunnen zeggen, ik ben zelf geen witgoedmonteur.

Het is in elk geval zo, dat zo'n schakelaar normaal niet bedoeld is om te openen en te repareren. Dat doet een vakman ook nooit.

Hij zal hem gewoon vervangen.

Vergeet niet dat als je er teveel aan 'rommelt', je kans loopt dat ie niet meer ziet dat de vaatwasser gevuld is en daardoor het water erin blijft stromen. De aquastop in combinatie met vlotter op de bodem zou dat moeten tegengaan, maar het is toch wel een hele beveiliging die je dan uitschakelt.

Ik denk trouwens, dat als je dat ding weet te openen, je hem nooit meer goed in elkaar krijgt. Afstellen ervan zal ongetwijfeld gebeuren als ie in elkaar zit, bovendien is ie luchtdicht (want drukschakelaar).
 

Maur

  • #5
Beste Kees, wederom bedankt voor je snelle reactie. Tegen je goed bedoelde advies in heb ik het risico toch genomen en de druk schakelaar geprobeerd te openen na het lezen van een bericht op een ander forum https://www.circuitsonline.net/forum/view/135340. En uiteindelijk is me dit nog gelukt ook.
Er zat nog veel troep in, zoals je op de foto ziet. De schakelaar zit inmiddels weer in de vaatwasser en die staat momenteel de soda procedure te draaien. Tot nu toe gaat het goed want het water wordt goed warm. Hopelijk is het hiermee opgelost.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het is een mogelijkheid. Nieuw is wel erg duur alleen wat veiliger...

Jouw keuze! :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu