Slijtage convectorput?

Luuk-V

  • #1
Beste klussers,

Zou ik jullie mening mogen vragen over onze convectorput?



Op de één of andere manier lijken de hoekprofielen 'opgelost'. Is dit normale corrosie? Er lijkt een oxidatieproces gaande te zijn met ook een witte stof die er af brokkelt.

Mijn idee is om de hoekprofielen er uit te slopen, nieuwe te kopen en die op dezelfde plek er weer in te leggen. Of denken jullie dat ik in no-time hetzelfde probleem weer heb?

Bedankt!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Hoe oud is deze situatie. Van welk materiaal zijn ze gemaakt. Je hebt het over corrosie echter de foto geeft mij de indruk dat het van hout is.
 

Luuk-V

  • #3
Geen idee hoe oud het is; we wonen hier 7 maanden en het huis is uit 1930. Dus ergens daar tussenin :wink:

Door de kleur denk ik dat het aluminium is, het is een convector van Jaga. Magneetjes plakken niet.

Ik heb nog een aanvullende foto gemaakt; hier lijkt (ik zie het nu ook) het proces ook nog actief aan de gang met een nattige plek.

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Geen expert maar zoiets kan door vocht ontstaan. Het aluminium wordt nat droogt nat droogt enz. enz. daardoor ontstaat een zuur medium met dit als gevolg.
Hoek profielen van polyester hebben dat probleem niet.
 

Luuk-V

  • #5
Hmm, dat zou betekenen dat er ergens vocht vandaan komt. Dan maar op zoek...
Bedankt voor het meedenken :)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Grote kans dat het gewoon condens is. Is de put geisoleerd?
 

De Bob

  • #7
RVS profielen gebruiken
 

Luuk-V

  • #8
De put is in de kruipruimte middels pur geïsoleerd en aan de binnenkant met een isolatiefolie van 1 cm dik.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Als de isolatie in orde is, is het niet logisch dat de put zo gaat oxideren. Is er lekkage?
 

Luuk-V

  • #10
Niet dat ik weet! Ik heb de vloer er nog niet uit gesloopt (in de zomer pas) maar vanaf het plafond zeker niet.

De plekken zitten oog vrij diffuus verspreid over de put van 2,4 meter lang, telkens op een andere plek zonder duidelijk verband. De vloer is van hout, verlijmd, en ligt volgens mij op beton/cement. De gehele vloer in vanuit de kruipruimte met pur geïsoleerd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Is die PUR gespoten aangebracht of zijn het platen?
Gebruik je ook een openhaard, of is er iets anders dat die ruimte toch wordt verwarmd.
 

Luuk-V

  • #12
Helaas gespoten aangebracht door de vorige bewoners. We hebben (nog) geen haard, maar een gewone wandradiator en deze convector om de woonkamer te verwarmen. Vraag je dat vanwege het mogelijke vocht?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
De warme lucht in de kamer zou kunnen condenseren op de alu.hoekprofielen als de convertorput niet in bedrijf is.
 

Luuk-V

  • #14
Aha, dat zou kunnen ja. En wellicht blijkt als ik ze er af heb dat daar openingen zitten naar de kruipruimte waardoor dat gedeelte meer afkoelt. Zou RVS dat oplossen? Of een ander materiaal?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Ik verwacht dat een kunststof het beter doet dan een metaal. In de dakdekkerij weet ik dat er Polyester daktrimmen bestaan deze zijn net zo stijf en stevig als een aluminium daktrim. Wellicht bestaat er een hoekprofiel van.
 

Luuk-V

  • #16
Voor geïnteresseerden:
We hebben uiteindelijk besloten de hele put weg te doen:
- Onder de zwevende bak hebben we een paar stapeltjes stenen gemaakt.
- De put zelf dichtgestort met eerst puin en later beton.
- Vloervewarming aangebracht
- Laatste randje met tegellijm opgevuld
- Nieuwe houten vloer

Succes iedereen met dit probleem!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu