Drainage aanleggen vragen

Dropkikker

  • #1
Hallo,

Ons 'nieuwe' huis heeft in het souterrain last van vochtproblemen, toen wij het behang eraf haalde wat erg makkelijk ging door het vocht bleek dat er zelfs schimmel op de muren zat. Nu ligt het souterrain deels onder het maaiveld, dit is ongeveer 1.5 meter. Er zal dus wat moeten veranderen voordat wij deze kamers weer gaan opknappen, anders blijf je problemen houden.
Nu heb ik al wat afgegraven rondom het huis en ik zie wel dat het deel van de muur wat in de grond zit wel ingestreken is met een soort teer of bitumen, maar dit werkt dus nu duidelijk niet meer goed :P

Nu had ik in gedachten om met een kraantje het hele huis af te graven en de muren nadat ze schoon gemaakt zijn opnieuw in te pappen met teer, of er zelfs bitumen tegen aan te laten branden.
Tevens wil ik er een drainage bij naast leggen, maar op dit punt heb ik nog wat onduidelijkheid..

Op wat voor diepte moet de drainage komen te liggen? Ik lees overal dat deze rond de 60 cm diep moet komen te liggen, maar de vloer van het souterrain bevindt zich dus op 1.5 meter diepte. Betekent dit dan, dat de drainage ook zo diep moet komen of maakt dat niet uit en moet deze in ons geval ook gewoon op 60cm komen te liggen?

Er zit bij ons ook een inpandige garage in het souterrain en voor de roldeur daarvan zit een put waar een dompelpomp op aangesloten zit, ik zou de drainage dus eventueel daar op uit kunnen laten komen.

Tevens had ik begrepen dat de drainage op een bed van schelpen moet komen te liggen, is het voldoende om rondom de slang schelpen te gooien of moet ik de gehele 60 cm volstrooien met schelpen?

Kleine toevoeging nog :

Ons dak was pas geleden opnieuw bedekt maar er is nog geen nieuwe regenpijp gemonteerd, dus het water stroomt zo via de stadsuitloop de tuin in. Na een bui van vorige week zag ik dat er in de slaapkamer van het souterrain een hele natte plek op de vloer was, dit komt dus uit de muur zetten.

Graag hoor ik van jullie!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Verwacht u echt dat het huis tot die diepte afgegraven kan worden zonder risico ?

Schakel maar een bouwkundige in die u ter plaatse van advies kan dienen, lijkt me veel verstandiger.
 

Dropkikker

  • #3
Vandaag is er een bouwkundige geweest, volgens deze kon het zonder problemen worden afgegraven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu