Nieuwe fundering aansluiten aan oude fundering

Michiel43

  • #1
Ik wil nieuwe garage bouwen op oude fundering met halfsteensmuur. Nieuwe muur wordt met 10 cm spouw en binnen + buitensteen. 30cm totaal. Ik wil fundering dus breder maken en moet ook aansluiten op fundering huis. Zit zelf te denken aan bv om de 50 cm gaten boren en betonijzer erin doen, waar de wapening op komt te liggen. En dan beton storten. De extra fundering wordt dan 25cm breder en 40cm diep. Hoe kan ik dit technisch het beste doen? Gat boren van 10mm halverwege bestaande fundering en daar 10 mm betonijzer in tikken? Is dit dan stevig genoeg? Vermoed dat of het gat te groot is en dat betonijzer los zit of dat gat net te klein is en betonijzer er niet helemaal ingaat. Of zijn er betere/andere methodes?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
De wapening moet erin gelijmd worden.

Vastmaken aan het huis is niet verstandig, want door het extra gewicht kan de fundering ietsje gaan zakken.

Hoe heb je de nieuwe breedte bepaald? Op basis van draagkracht van de ondergrond?
 

Marcn88

  • #3
Gaten boren,uitzuigen, dan vullen met chemisch anker en betonijzer erin drukken
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Zag dit vandaag in uitvoering.
 

Marcn88

  • #5
Zo bedoel ik het, en dan de gaten waar t betonijzer inzit vullenmet chemisch anker
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Verstandig om de koppeling veel dichter bij elkaar te doen dan 50cm. Ik zit meer te denken aan h.o.h. 20cm.
Michiel43 schreef:
De extra fundering wordt dan 25cm breder en 40cm diep.
Diep in de zin van hoog? Vanwaar die maat?

Ik ben ook nog benieuwd naar uitleg over de koppeling tussen huis en schuur.
 

Michiel43

  • #7
Dank voor jullie reacties. Allen nuttige tips.
De extra breedte en diepte (hoogte) heb ik bepaald op basis van de bestaande fundering van de garage en het woonhuis (met spouw).
Regio Breda, zandgrond.
En de afstand van de wapening inboren heb ik zelf geschat, maar die kan ik natuurlijk dichter bij elkaar doen.

Koppeling met huis had ikzelf bedacht. Maar kan ik beter niet doen?

Voor wat betreft de foto; hier wordt dus alleen bovenin geboord met chemisch anker. En wapening naar beneden en verbinden. Zit deze wapening dan ook nog beneden ingeboord? Bovenin boren is wel makkelijker natuurlijk. De wapening onder in de sleuf tot hoe diep kan ik die het beste doen? en onder ook ombuigen tot tegen bestaande fundering?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Plaats eens een plattegrond hoe de garage tegen het huis staat. Is de bestaande fundering gekoppeld?

Wapening wordt onderin en bovenin geboord. Ombuigen doe je in principe niet.
 

Michiel43

  • #9
Op de eerder geplaatste foto van Wgb is de wapening toch wel omgebogen?

Hierbij een foto van de fundering van de garage en huis + maatvoeringen.
Fundering garage (foto met pvc buis) = 50 cm gemetseld halfsteens onder maaiveld en daaronder zo'n 20 cm diep beton (zie foto).
Fundering huis = zo'n 27 cm (4 lagen) gemetseld aangesmeerd onder maaiveld en daaronder 42 cm beton.
Mbt de breedte van de fundering, garage is halfsteens en huis heeft een spouw van 7cm.
Ik wil de fundering van de garage verlengen en aansluiten op de woningfundering. Moet deze aangesloten worden of los?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Ik had het met name over deze zin:
Michiel43 schreef:
en onder ook ombuigen tot tegen bestaande fundering?
Ombuigen omdat het stuk beton niet breder is, is uiteraard prima, maar niet tegen de fundering aan ombuigen.

Ik kan op basis van je informatie niet zeggen of je het los moet houden of koppelen. Als je een plattegrond geeft is het een stuk duidelijker. In principe is loshouden de norm vanwege verschil in zakking.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu