Keuken aanleggen in woonkamer

Amsterdamkim

  • #1
Hallo allemaal,

Ik wil graag in mijn woning een open keuken in de woonkamer. De oude keuken gaat weg en trek ik bij de slaapkamer.

Wat komt er bij kijken als ik een kookeiland wil plaatsen in de woonkamer? Op inductie koken dus geen gas nodig. De badkamer zit achter de woonkamer, met daarin de wc natuurlijk en afvoer voor wasmachine. Warm en koud water komt daar ook binnen (collectief verwarmd). Het is een gebouw uit 1965 in Amsterdam. Houten vloeren. Ik heb hier een plattegrond (woonkamer voor, #2):



Is dit een onmenselijke klus of is het te doen? Het is geen groot huis, misschien 45m2. Hoor het graag!
 

Ericjan

  • #2
Je wilt eerst kritisch onderzoeken of dit qua afvoeren allemaal goed gaat. Kans is groot dat je door enkele draagbalken heen moet ermee, is te doen maar wel een precies klusje. Of dat nu voor een kookeiland is of een vaste keuken maakt niet zoveel uit.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Welk soort gebouw bedoelt u.
 

Amsterdamkim

  • #4
Het is een appartement 2 hoog. Wat wordt er bedoeld met "door een draagbalk"? Valt een draagmuur daar ook onder? Dank!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Hebt u al overleg gevoerd met de VVE ?
 

Amsterdamkim

  • #6
Ja de verbouwing mag.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
U mag dus gewoon uw gang gaan, vreemd want er moeten nogal wat hindernissen genomen worden, hieronder valt ook het verstevigen van de balklaag i.v.m. het gewicht van het kookeiland.
Ook moeten er aan en afvoeren aangelgd worden die dwars op de balken komen te lopen.

Haal er een bouwkundige bij, die kan de zaak beoordelen op locatie, daar kan geen klusforum tegenop.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik verwacht dat het gewicht van een kookeiland minder is dan de rekenwaarde voor de vloer.

De afvoer zal het belangrijkste zijn. Lukt dat in de dekvloer met voldoende afschot?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu