Hoe hoog is de spanning op boilerunit espresso-apparaat

Cuijpertjes

  • #1
VolautomaatPhilips HD5730 (=DeLonghi ESAM)

Ons espresso-apparaat doet het niet meer. Na 5 minuten in opwarmstand komt foutmelding 'Algemeen alarm' in display.
Apparaat opengemaakt en doorgemeten: weerstand van het hitte-element op de boilerunit is oneindig... Dus die is zeker kapot.

Maar voordat ik een nieuwe bestel wil ik zeker weten dat er verder niks kapot is. Dus ik heb de spanning gemeten die er op staat en die is maar 140V (in de test modus). Vraag is nu of die zo laag is omdat er niks belast wordt, of omdat er toch een stuk elektronica ook niet goed functioneert elders in het apparaat?

Mvg
Maurice
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
De spanning die je meet komt zeer waarschijnlijk doordat je een open stuk draad meet, die daarbij via een (ontstorings?)condensator met een ander punt in de schakeling verbonden is. Of die via een ernaast liggende draad capacitief spanning ontvangt (hoewel de lengtes in het apparaat niet groot zullen zijn). Meet je dan met een hoogohnmige universeelmeter dan krijg je allerlei onbetrouwbare waardes.

Je moet die meting daarom vermoedelijk beschouwen als: geen spanning.

Dat 'hitte-element' is waarschijnlijk een temperatuur-smeltzekering. Die gaat eruit wanneer door een of andere oorzaak de temperatuur niet op normale wijze begrensd wordt, bijv. doordat de zaak heeft staan droogkoken.

Als dat ding eruit is gegaan is er dus meestal nog iets stuk (of een leiding verstopt) en zal een nieuwe er snel weer uitgaan als die oorzaak niet verholpen wordt. Die dingen worden in zo'n apparaat gezet als (zeer noodzakelijke) beveiliging!

Over de oorzaak kan ik helaas niets zeggen, geen ervaring met die apparaten.
 

Cuijpertjes

  • #3
Hoi Kees,
Ik meet de spanning op de draden die van de print komen. En het hitte element is zo'n hoefijzervormig metalen ding, niet de hitte-beveiliging (die is in orde).
Ik kreeg zojuist een idee en heb bij het hitte element wat wel werkt (voor de stoom) de draad losgekoppeld en ook de spanning op de draden gemeten. Wat blijkt: ook 140-150V.
Dus... een nieuw hitte element besfeld en gaan het proberen ...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
O nu begrijp ik wat je met hitte element bedoelde: een verwarmingselement. Verkeerd begrepen dus.

Ja als dat oneinig meet is ie 'gewoon' stuk. Succes bij de vervanging!
 

JeanVDH

  • #5
IK beschik over de technische manual van je toestel in PDF.

Stuur een mail naar emailadres verwijderd, mod
Jan
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Stuur maar een PB, dat werkt ook.
 

Ano

  • #7
Cuijpertjes schreef:
VolautomaatPhilips HD5730 (=DeLonghi ESAM)

Dus ik heb de spanning gemeten die er op staat en die is maar 140V (in de test modus). Vraag is nu of die zo laag is omdat er niks belast wordt, of omdat er toch een stuk elektronica ook niet goed functioneert elders in het apparaat?
Ik lees het nu pas, maar dit is inderdaad normaal wanneer de triac niet belast wordt: 140 V upv 230 V AC.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu