BAUKNECHT WAD 1400 SYMPHONY draait niet meer

Tjio

  • #1
Hoi, wat kan ik nog doen? mijn wasmachine doet het niet meer goed. Het pompt wel water aan, maar draait niet meer. ik heb de motor doorgemeten en als ik eraan draai is er wel weerstand dus die doet het wel. er is ook geen blokkade wand handmatig draait de trommel makkelijk. Ook de lagers zijn nog goed. afpompen doet hij ook gewoon.

wat kan de oorzaak zijn?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Koolborstels gecontroleerd ?
Die moeten minimaal 15 mm zijn anders vervangen.
 

Tjio

  • #3
Hoi Jan, Dank je wel voor je snelle reactie. Helaas moet het iets anders zijn omdat 1) de koolborstels 1,5 jaar geleden zijn vervangen 2) omdat er weerstand is wanneer ik er aandraai. dus is er (genoeg contact).

Weet je misschien een andere oorzaak?

groeten Tjerko
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Bij (eventueel) gebruik van goedkope vervangende koolborstels is het heel goed mogelijk dat ze na 1,5 jaar alweer versleten zijn. Bovendien kan er iets met de collector aan de hand zijn waardoor ze extra slijten. En een gebroken koolborstel is ook niet ondenkbaar.

Bovendien zegt meten bij een met de hand gedraaide motor ook niet alles: bij echte werkinhg komen er meer krachten op de motor te staan en is de snelheid groter.

Het verdient daarom aanbeveling de koolborstels er nogmaals uit te halen en ze goed te controleren evenals de collector.

En anders zou de triac op de motorbesturing defect kunnen zijn, iets in de aansturing zelf (bijv. motorrelais), of de motor is toch niet in orde.

Het vermelden van het servicenummer (85.....) van het apparaat zou wel handig kunnen zijn.
 

Tjio

  • #5
Hoi Kees,

Ik heb geen goedkope koolborstels gebruikt. En bij normaal gebruik kan de collector ook niet zomaar kapot gaan toch?

De triac lijkt mij de boosdoener. ik kijk even

bedank voor je suggesties
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu