Voegen dichten osb vloer

Piño24

  • #1
Dag,

In een ruimte van 5x4m heb ik oude houten vloerdelen vervangen voor OSB3 platen met mes en groef en deze op de balken geschroefd. Tegen de muren heb ik hierbij op advies 10mm speling gehouden voor eventuele uitzetting van de platen. Soms wat meer omdat de muren niet helemaal vlak zijn. Hier komt weliswaar nog een ondervloer en laminaat overheen maar in verband met geluidsisolatie en ongedierte zou ik deze voegen toch nog dicht willen maken.

Ik zat eerst gezien de flexibiliteit aan pur te denken maar dat houdt volgens mij weinig geluid tegen. Is acrylaatkit misschien een optie of is dat juist weer te star?

De platen zijn overigens bij een vrij hoge luchtvochtigheid gelegd (rond de 60%) dus wat dat betreft denk ik dat ze eerder krimpen dan uitzetten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarom zouden deze platen gaan uitzetten of krimpen? Het mag gewoon strak tegen de muur. Alleen de afwerkvloer moet kunnen werken.
 

Piño24

  • #3
Dit stelt de fabrikant over het leggen van een OSB (draag)vloer:

Krimp- en zwelvoegen
Platen met rechte boord worden gelegd met 3 mm expansievoeg. Bij platen met tand- en groef is reeds 1 mm expansieruimte voorzien in de tand- en groef. Een extra 2 mm expansievoeg moet worden voorzien bij het leggen van de platen. Langs de wanden wordt een expansievoeg van minimum 10mm (of 2 mm per meter beplating, voor ruimten breder dan 5 m) gelaten.
 

De Bob

  • #4
Compriband ertussen, als u de krimp/uitzetting wil garanderen/behouden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Bedankt voor de correctie. Ik zie in de praktijk nooit dat er ruimte wordt open gelaten. Maar de fabrikant moet het aangeven, omdat in extreme gevallen er mogelijk problemen kunnen ontstaan. Nu met dit droge weer is het meer nodig dan in de zomer. Dan is de plaat immers op z'n grootst.

Ik zie dat ook bij underlayment er een maximale uitzetting van zo'n 1mm/m1 gerekend moet worden. Wist ik niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu