Muffe lucht in nieuwe wasmachine

Ano

  • #1
Na jarenlange dienst en een x-aantal reparaties de oude Bauknecht WA2560 wasmachine 4 maanden geleden toch maar vervangen door een nieuwe wasmachine. Het is een Bosch WAN28090 geworden.

Wat opvalt is dat er vaak een muffe lucht in de machine (in de trommel) hangt als ik er nieuwe was in wil stoppen. Ik heb al eens een gedraaid op 90 gr.C en met schoonmaakazijn erin, maar die lucht is heel erg snel weer terug. (Ik zou dit ook nog eens kunnen doen met soda of chloorbleekloog...)
De was ruikt overigens wel goed. Ook het wasmiddelbakje ziet er brandschoon uit. En als ik het restwater laat wegstromen via de opening onderaan aan de voorkant ziet ook alles er schoon uit.

Ja, ik was vaak op lage temperaturen en ook met vloeibaar wasmiddel - 2 risicofactoren denk ik. Maar dat deed ik met de oude machine ook. Wel laat ik altijd het deurtje op een kier staan na het leeghalen van de machine.

Toch vind ik het apart dat ik dit met de oude machine niet of nauwelijks had, en nu met de nieuwe machine voortdurend.

Zou het komen doordat de nieuwe machine een kunststof buitentrommel heeft, en de oude eentje van metaal?
Het enige wat ik kan verzinnen op dit moment is overgaan op poederwasmiddel en vaker een hete was doen. En eens stoppen met wasverzachter. En kijken hoe het dan gaat.

Iemand nog andere suggesties?
 

Biomus

  • #2
Poeder heeft hier niets mee te maken. Ik was juist met poeder, omdat je veel minder last hebt van zeepluis. Doe je de deur van de machine ook dicht, na het uithalen van de was? Dat geeft ook een putlucht. De deur moet altijd op een kier blijven staan. Misschien het zeepbakje ook op een kier zetten, zodat er een kleine luchtstroom blijft bestaan. In de nieuwe machine zijn er misschien meer plekken waar het vochtig blijft en zo doende de bacteriën en schimmels de kans krijgen om zich te vermenigvuldigen.... Laat even weten of dit gewerkt heeft!
 

Ano

  • #3
Bedankt voor je reactie.
Als je goed leest zijn al je vragen beantwoord en blijkt dat we het ook eens zijn over poeder vs vloeibaar ;-)

Het goede nieuws is: nadat ik een was heb gedaan met 2 vaatwastabletten, was het geurprobleem opgelost. En dat is alweer 2 maanden geleden.
 

Biomus

  • #4
Mooi!

Kijk, jouw reactie heeft een ander ook wat aan. Bedankt!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu