Afwerken stalen draagbalk

Jan-willeml

  • #1
Beste Medeklussers,

In mijn schuur (3 verdiepingen, halfsteens muren met om de 3 meter een poer) wil ik twee garagedeuren maken. Omdat ik geen bouwtekeningen heb en dus niets weet van de wapening in de betonnen band rondom heb ik een constructeur een berekening laten maken. Hier komt uit dat er een IPE 160 geplaatst moet worden (uitgaande van zeer minimale wapening, waarschijnlijk zelfs niets nodig).

Het plaatsen van het profiel lukt me wel maar ik twijfel over de afwerking aan de buitenkant. Ik neem een gegalvaniseerde balk tegen corrosie en aan de binnenzijde komt een pirplaat.

De constructeur gaf aan dat er een rollaag in de balk gezet kan worden maar ik ben bang dat dit loskomt en onvoldoende hecht op staal. Aangezien het een halfsteens muur is komt de balk gelijk te liggen met de buitenkant dus veel ruimte om af te werken is er niet.

Hoe zorg ik ervoor dat de rollaag blijft zitten en zijn er alternatieven.
Overigens denk ik dat een loodslab of folie niet nodig is aangezien het staal direct onder het beton (weinig vochttransport) komt maar wellicht heb ik het bij het verkeerde eind.

De deuren kome ter plaatse van de graffiti.


De bouwtekening:
 

Jan-willeml

  • #2
Mijn vraag was blijkbaar niet duidelijk. Wie kan mij advies geven over het afwerken van de stalen draagbalk in mijn gevel. Het liefst doe ik dit met een rollaag in de balk maar ik ben bang dat deze loskomt. Een IPE 160 is precies even breed als de stenen (breedte 8,2cm) wat betekent dat deze gelijk komt te liggen met de muur. Bijgaand een dwarsdoorsnede en perspectief schets:

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3

Aandacht dat het water zich niet horizontaal kan gaan verplaatsen.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #4
Je kan er ankers inlassen om de paar lagen van de rollaag maar omdat de liggers verzinkt zijn is dat niet echt gezond. Aftimmeren is een betere oplossing.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Lukt het niet met een hoekstaal als latei?
 

Jan-willeml

  • #6
Bedankt voor de reacties. Aftimmeren is de makkelijkste optie maar tegelijkertijd de minst mooie in mijn ogen.

Een hoekstaal zal de gevel onvoldoende ondersteunen vrees ik, de constructeur gaf aan een IPE160. Een mogelijke oplossing die ik heb bedacht is het IPE profiel opnemen in een portaal en daar dan een hoekstaal inlassen. Dit zal wel werken maar kost meer tijd en geld.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
IPE160 is maar een klein balkje voor zo'n grote overspanning. Maar daar zijn constructeurs voor ;)

Ken de specifieke situatie niet, maar misschien kan de IPE iets naar binnen, en aan de buitenkant er een brede flens (of hoekstaal) aan lassen.



Kan je constructeur hier niet een betere oplossing voor aandragen?
 

Jan-willeml

  • #8
Inmiddels de knoop doorgehakt en ik heb het profiel na verzinken laten poedercoaten. De balk blijft dus in het zicht maar ik denk dat het gebouw het kan hebben. Anders kan ik het altijd nog proberen af te timmeren.

Wel wil ik graag nog even mijn aanpak toetsen voordat ik iets vergeet.

1. twee stempels om de bestaande betonnen balk te dragen en 2 stut alones om de stenenrij daaronder te dragen.
2. Gat maken ter grootte van het IPE profiel.
3. Profiel afwerken met een loodstrip om de afwatering te waarborgen.
4. Profiel tegen de stenenrij drukken en de ruimte bij de oplegging vullen met krimpvrije mortel.
5. Na een paar dagen uitharding (hoelang?) de rest van het gat uitzagen en stempels verwijderen.


Klopt dit of zie ik iets over het hoofd. Tevens iets gelezen over op spanning brengen met wiggen. Is dit nodig en hoe pak ik dat aan?

Alvast dank.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #9
Waarom leg je balk niet rechtstreeks onder de betonvloer, die 2 lagen metselwerk boven houden zal niet meevallen.
Balk opwiggen, op spanning brengen, en dan ondersabelen.
Geen lood rechtstreeks op het staal.
Specie moet uitgehard zijn, dat is afhankelijk van de temperatuur, met nacht temperaturen van rondom het vriespunt duurt het wat langer, maar normaal een week.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Wat zegt je constructeur?
 

Jan-willeml

  • #11
De constructeur zget daar niets over, enkel een aanwijzing voor het stempelen.

Inmiddels zit de balk erin.

Dank voor de tips.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu