Electrisch Rolluik Motor kapot? Vervangen motor

SUusjeV

  • #1
Hallo allemaal!

Enkele dagen geleden hebben we kortsluiting gehad, nadat ik de schakelaar weer heb aangezet bleek dat er een rolluik niet meer werkte.

Hij maakt geen enkel geluid meer dus verwacht dat de motor een klap gehad heeft. Ik heb al geprobeerd te resetten etc.

Daar ik er zelf weinig verstand van heb wil ik er een nieuwe motor inzetten.
Probleem is dat het vastgezet is met popnagels ipv een simpel schroefje wat er zo uit te draaien geweest was.

de motor is juist op een plek blijven staan dat ik niet bij de popnagel kom, heeft iemand advies hoe ik deze toch kan uitboren?

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Kan je niet de hele 8 kantige buis verwijderen?
Dat zal toch nodig zijn om de motor te vervangen.
Met een platte vijl kan je de kop van de klinknagel wegvijlen en dan kan je de restant doortikken naar binnen.

Had je kortsluiting bij de motor of ergens anders?
Ik zou beginnen met eerst spanning te meten op de schakelaar.
Misschien zit het probleem voor de schakelaar.
 

SUusjeV

  • #3
Bedankt voor je antwoord! Nee de kortsluiting was in een ander apparaat, het rolluik werkt op afstandbediening.
Ik wil gerust de hele buis verwijderen maar volgens mij blijft die klinknagel in de weg zitten of vergis ik me?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Quoten van berichten die er direct boven staan is overbodig op Klusidee.

Maar waarom denk je dat de motor stuk is terwijl de kortsluiting elders was.
Batterij van de afstandsbediening leeg misschien?
Krijgt de motor wel spanning?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
De klinknagel kunt u uitboren met een metaalboor, meestal een boortje 4 of 5 mm.
 

SUusjeV

  • #6
Frank,

Nee, er zijn 2 rolluiken aangesloten op dezelfde afstandbediening en de andere werkt ook prima.
Het zou erg toevallig zijn als direct na de kortsluiting het rolluik het niet meer doet ( was mijn redenering) Ik zou niet weten hoe ik dat moet testen helaas.
 

SUusjeV

  • #7
Jan,

Bedankt voor je antwoord, maar als ik er niet bij kom gaat dat niet lukken.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
Kun je geen lampje aansluiten op de stroomdraden naar de motor (verhuisfitting, snoertje en kroonsteentje). Bedien je de afstandsbediening en gaatbhet lampje branden dan komt er in ieder geval stroom bij de motor. Brandt het lampje niet dan zit het probleem niet in de motor.

Een fittingschroevendraaiertje met spanningzoeker gebruiken kan natuurlijk ook als je deze één voor één tegen de draden houdt als je de afstandsbediening gebruikt.
 

SUusjeV

  • #9
Er loopt inderdaad een stroomkabel naar de motor, daar kan ik niet bijkomen. De draden lopen zeg maar recht de motor in zodat ik deze ook niet kan loskoppelen.
 

SUusjeV

  • #10
Frances ook een openbaar bedankje dat je me via PB geholpen hebt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu