Steunpaal, draagbalk en schuifpui vraag

Vanons

  • #1


Beste Mensen,
Ik ben hier nieuw maar heb al regelmatig wat gehad aan alle adviezen, dus daarvoor al dank!

Nu heb ik een dringende vraag en hoop ik dat jullie me kunnen helpen.
Op de foto zien jullie de huidige situatie van mijn recreatiewoning. De pui willen wij graag vervangen voor 1 grote schuifpui van 6 meter (de breedte van het hele huisje) maar zoals op de foto is aangegeven leunt het hele dak op een steunpaal die in de gevel zit.

Het zit dus nu zo;
De ‘gele’ balk is een bal van 25cm dik en leunt op een ‘blauwe’ steunpaal. De dakbalken die je ziet zijn de dakbalken die het hele dak dragen ( jaren 70 woning 😏). De ‘groene’ balken is de constructie die de dunne dakbalken ondersteunen.
Het ding is alleen dat die constructie niet in het midden van het huis zit. Het is dus 6 meter breed maar de verhouding is 250-350 dus het zou zonde zijn als je een mooie grote open schuifpui hebt met ramen van 300cm en er op 250cm opeens een steunpaal staat.

Idealiter zouden we dus de ‘blauwe’ steunpaal in de pui weg laten en de ‘groene’ constructie alleen op de ‘gele’ balk laten rusten (plus die blauwe staander in het midden van de ruimte).
We begrijpen dat er het één en ander aangepast moet worden, maar komen er niet echt uit. Dus ik vroeg me af of jullie misschien een goed idee hebben.

Het dak is trouwens erg licht. 5cm vezelplaat en 5cm moderne isolatie plus dakpanplaten.

Alvast heel erg bedankt!!!
Met vriendelijke groet,

Rik van Os
 

Vanons

  • #2


Nog even de foto zonder geklieder..
Rik
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
U hebt een constructeur nodig om alles te berekenen, dat is vanaf een afstand niet te beoordelen.
 

Vanons

  • #4
Dat zou ideaal zijn inderdaad. Het is alleen zo dat het een recreatie woning is en ik er vaak alleen in de werkende ben. Een afspraak maken met iemand om er naar te laten kijken is lastig.
Dus ik dacht, laat ik eens kijken of iemand er op afstand iets zinnigs over kan zeggen.
Ik bedoel niet precies hoe het zou moeten, maar gewoon ideeen waar ik ondertussen over na kan denken.

Rik
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
Als u gewoon de tekeningen van de woning opzoekt hoeft de controleur niet ter platen te kijken.

verder is dit een vergunningsplichtige verbouwing dus u heeft toch een berekening nodig voor de gemeente
 

Vanons

  • #6
Tekeningen wordt lastig. Deze recreatie woning is gebouwd in de jaren 70 en ik heb al eerder gezocht naar de tekeningen, maar ze zijn onvindbaar.

Is het omdat ik de draagconstructie verander een vergunningsplichtige verbouwing?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #7
Inderdaad.
Jammer dat er geen tekening is dan zal de boel ter plaatsen ingemeten moeten worde
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Bij recreatiewoningen kan het anders liggen. Als de woning nu in zijn geheel zonder vergunning gebouwd kan worden (dat kan soms ;) ), dan is een aanpassing eraan ook vergunningsvrij. Je kan dit bij je gemeente navragen.

Het spant is afgetimmerd. Voor het zicht is het veel mooier om dit open te hebben. Dan zie je meteen wat voor vorm het spant heeft. Aandachtspunt: als het spant ooit is aangepast kan deze betimmering dragend zijn!

Is die kolom half in de ruimte er nu al?

De kolom bij de schuifpui zou je ook 20cm naar binnen kunnen zetten. Met een zwaardere kolom in de ruimte en een verzwaarde onderregel is er heel wat mogelijk. Maar zoals gezegd moet dit door een constructeur bepaald worden. Ook als het vergunningsvrij is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu