Draaibare TV wand

Neeuuh

  • #1
Ik wil in het nieuwe huis dat wij begin maart gaan betrekken een TV wand gaan maken. Enerzijds om kabels netjes achter weg te werken en anderzijds als mooie eyecatcher.

Na verschillende dingen te hebben overwogen wil ik iets maken dat grotendeels overeenkomt met dit voorbeeld:

Alleen wil ik de wand waar de tv aan hangt wat verder naar beneden door laten lopen tot net boven een lowboard meubel die er onder komt te staan.

Ik wil voor het kastje gebruik maken van twee simpele kastjes:

en in het linkergedeelte een TV beugel monteren.

Tot zover weinig moeite denk ik.

Ik weet alleen niet zo goed hoe ik de wand / de deur aan moet pakken. Welke materiaal zou ik het beste kunnen gebruiken, welk materiaal heeft de beste draagkracht hiervoor? Gipsplaat niet denk ik? De TV in kweste betreft een 55" van zo'n 17,5 kg welke met een vaste TV beugel aan de wand gehangen wordt. Ik wil daarnaast de wand waarschijnlijk gaan bekleden met laminaat.

En door middel van de beugel in het kastje moet dus de wand inclusief TV gedragen worden en als

Ik ben niet zo'n ervaren klusser, alle tips en advies zeer welkom!

Afbeeldingen rechtstreeks via klusidee plaatsen en geen commerciële links graag - mod
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
In het voorbeeld hangt wat je "wand" noemt gewoon aan de tv.

Als je een kastje kiest wat iets kleiner is dan de tv, hoeft er helemaal geen lijst omheen. Of laat de lijst tegen het kastje aanzitten, en scharnier alleen de tv naar voren. Lijkt me een stuk mooier. En makkelijker te maken.

Je kan het overigens van hout maken. Als je het rechtstreeks aan de tv bevestigt kies je een lichte houtsoort. Dus geen laminaat. De tv+beugel is niet geschikt om meer gewicht aan te hangen. Moet het wel zwaarder, dan bevestig je het laminaat + tv op een multiplex plaat, die vervolgens scharnierend aan de wand komt.
 

Neeuuh

  • #3
Dank voor je reactie

Ja, met de wand bedoel ik in deze inderdaad de houten plaat waar het aan hangt en niet de muur. Wist even niet hoe het anders te noemen, deurtje is wellicht een betere omschrijving.

In het voorbeeld is de TV kleiner dan het kastje, in mijn geval zal de TV juist groter zijn.

En het is ook de bedoeling om het laminaat op een plaat bevestigen, maar ik zou wel de gehele deur willen laten scharnieren. Dat is met name zodat ik gemakkelijk bij de snoeren kan die achter de wand komen wanneer dat nodig is.

Bestaan er geen zwaardere beugels die dit wel zouden kunnen dragen? Het hoeft niet perse een TV beugel te zijn. Of zou het gebruik van twee beugels uitkomst kunnen bieden?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu