Advies isoleren onbeschoten sporenkap

Joerai

  • #1
Op ons huis zit momenteel een sporenkap, zonder dakbeschot. Ik wil de boel waterdicht en geïsoleerd hebben en heb daarom het en der advies in gewonnen, dat iedereen wat anders zegt maakt het lastig kiezen. Wat vinden jullie??

In eerste instantie hadden we dit bedacht: pannen eraf, renovatieplaten met isolatie erop, pannen erop en alle windveren en waarschijnlijk dakgoot aanpassen. Nadeel van deze optie is dat het een erg duur geintje is en dat het aanzicht van het huis hierdoor veranderd...

Van een andere aannemer hebben we het advies gekregen om van binnenuit te isoleren: pannen en latten eraf, folie erop, latten en pannen er weer op. Vervolgens tussen de sporen van binnenuit met glaswol isoleren en daarna een folie over de sporen en aftimmeren. Voordeel van deze optie is dat hij enorm veel goedkoper uitpakt en je de loze ruimte tussen de sporen benut. Als ik de sporen iets opdik kan ik zon 16 cm glaswol tussen de sporen kwijt.

Weer een ander zei: pannen eraf, beschot erop timmeren en dan van binnenuit met harde pir platen isoleren tussen de sporen.

Zitten er grote nadelen aan bijvoorbeeld de tweede of derde optie? Mijn gevoel zegt dat de eerste optie de beste is maar die is ook letterlijk een aantal malen duurder. Het budget qat hiermee vrij komt kunnen we goed gebruiken voor de rest van de verbouwing, maar wil ook geen spijt krijgen als de goedkopere optie ondeugdelijk is. Ben zeer benieuwd wat jullie er van zeggen...
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Optie 3 is niet waterdicht. Ik zou daarom voor optie 2 gaan, met als extra opmerking dat je de extra veel aandacht besteed aan de dakvoet.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Het verschil zit hem in isoleren van binnen of buiten. Bij binnenisolatie is de dampremmende laag belangrijk, anders heb je risico op condensproblemen.

Isoleren van buitenaf heb je de mogelijkheid een dampopen folie aan de buitenkant te plaatsen. Voordeel van dakplaten is dat ze aan de binnenkant meteen zijn afgewerkt.

Kies sowieso voor minimaal nieuwbouw-niveau van isolatie. Voor het dak is dat een Rc van 6.

Controleer bij beide opties wel of de dakconstructie geschikt is voor het extra gewicht.
 

Joerai

  • #4
Dank voor de reacties! Afgewerkte achterkant levert geen voordeel op in onze situatie want de sporen ga ik naderhand toch af timmeren met gipsplaten.

Bij de optie van tussen de sporen isoleren is het wel de bedoeling de pannen eraf te halen en dampopen folie te plaatsen over de sporen, dan daarna van binnenuit isoleren met glaswol (16 cm). Als ik het goed begrijp is dit wanneer goed uitgevoerd een degelijke werkwijze?

De andere optie is met renovatieplaten van ca 10 cm dik isoleren. Grote nadeel is eerder genoemde grote kostenpost...

Optie 3 valt af, nu nog kiezen tussen renovatieplaten erop, of glaswol er tussen. Hoe groot is het verschil in isolatiewaarde tussen deze 2? Is dat de extra kosten waard? Het gaat overigens om slaapvertrekken, waar we over het algemeen alleen bij echte kou stoken.

Je noemt nieuwbouw waarde van rc 6, de materialen werken met rd. Waar moet ik dan ongeveer aan denken?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Joerai schreef:
Van een andere aannemer hebben we het advies gekregen om van binnenuit te isoleren: pannen en latten eraf, folie erop, latten en pannen er weer op. Vervolgens tussen de sporen van binnenuit met glaswol isoleren en daarna een folie over de sporen en aftimmeren. Voordeel van deze optie is dat hij enorm veel goedkoper uitpakt en je de loze ruimte tussen de sporen benut. Als ik de sporen iets opdik kan ik zon 16 cm glaswol tussen de sporen kwijt.
Dit is de meest betrouwbare oplossing. Volgens mij is een dampremmer aan de binnenzijde niet nodig. Je krijgt geen inwendige condensatie omdat de warmte stroom niet wordt geblokkeerd door materialen die dampdichter zijn dan de materialen voor de isolatie. Bij 16 kom je niet aan de Rc van 6. Bij de leveranciers kan je wel vinden hoe dik de isolatie moet zijn om een Rc van 6 te krijgen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Rc is isolatiewaarde van de totale constructie. Rd van het materiaal zelf. Voor een dak is dit vrijwel hetzelfde.

16cm glaswol is ±4.6
10cm PIR is ±4.2
De waardes zijn wel afhankelijk van de lambda-waarde. Die heb ik gegokt.

De dampremmende folie zou ik bij de binnenisolatie wel aanbrengen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Waarom wel?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Om te voorkomen dat er vocht in je isolatie komt. De isolatiewaarde gaat dan bv. hard achteruit.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Omdat te voorkomen moet je aan de buitenkant van de isolatie een goede dampopenfolie plaatsen. Breng je een folie aan met minder goede dampdoorlatende eigenschappen is er kans dat je vocht gaat insluiten.
Merk op dat er met een mindere folie het vocht insluiten begint met rond om -0.
Met de juiste folie heb je een goed onderdak, geen water of stuifsneeuw via de pannen-en geen wind door het isolatie materiaal.
 

Joerai

  • #10
Die optie gaan we dan maar doen, hebben we daar een flinke besparing! Zoals ik het teruglees is de damp dichte folie om te voorkomen dat condens van binnenuit in de isolatie trekt en de dampopen folie juist zodat evt vocht wat er toch in komt/zit bedoeld om het naar buiten af te kunnen voeren..
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Er mag best warme lucht door de isolatie, maar en zolang dat vrij door de isolatie richting de pannen kan is het geen probleem. Isolatie moet droog blijven omdat een pannendak best wat kan lekken door bijvoorbeeld stuifsneeuw of bij storm en regen is een onderdak ontwikkeld. Deze laag kan de warmte stroom remmen, onvoldoende doorlaten en er zou tegen deze laag vocht kunnen ontwikkelen.
De dampdichtelaag aan de warme kant zorgt ervoor dat er wel warmte maar geen vocht door deze laag kan en de boel blijft droog.
Plaats je de juiste damopenfolie is het niet nodig een dampremmende laag aan te brengen. Maar het mag wel en kost niet zoveel.
Nog een opmerking als je de juiste dampopenfolie aanbrengt is het eenvoudiger om de wol aan de binnenkant aan te brengen bij temperaturen rond nul.
Wat je aan wol aanbrengt moet je gelijk van damprem voorzien en geen dagen zo laten zitten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Het meeste vocht komt juist van binnen. Natte isolatie isoleert een stuk slechter. Dus vandaar de dampremmende folie aan de binnenkant. Zeker bij glaswol.

Verder ben ik het volledig met Wgb eens ;)
 

Joerai

  • #13
Hallo allemaal, dit bericht weer maar boven halen helaas. De aannemer heeft mijn hele dak als volgt geïsoleerd: pannen/ latten/ dampopen folie /glaswol /dampdichte folie.

Nu kwam ik er laatst achter dat er een flink vochtprobleem in het gehele dak zit! De glaswol is nat, na een sneeuwbui sijpelde het zelfs over de folie naar beneden (door de wol). Als ik nu op een zonnige dag voel is de glaswol aan de buitenkant bij de open folie nat, en aan de binnenzijde grotendeels droog. Dit probleem is het ergst aan de kant van het dak waar de zon niet rechtstreeks op schijnt.

Aannemer is geweest en zegt dat de folie aan de binnenkant het probleem is (blauwe dampdichte folie zonder wapening), en wil deze nu vervangen voor een rode dampremmende folie met wapening. Dit zou het probleem moeten oplossen. Ben echter wat sceptisch na de problemen..., klopt dit naar jullie idee??
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Kijk eens van welk merk de dampopenfolie is. Ik meen dat er van dat type folies zijn die moeten vrijhangend worden aangebracht. Dus mogen niet direct op de isolatie liggen.
Nog even meestal is een rode folie dampdicht en een blauwe dampopen.
 

Joerai

  • #15
Ik kan geen merknaam op de folie ontdekken, ziet eruit als op de foto. De rode die ze nu hebben gehaald is van miofoil.

 

Joerai

  • #16
Ze zijn dus van plan om de folie op de foto te laten zitten en de rode, dampremmende aan de binnenkant te doen. Ben geneigd om te denken "Ze zullen het wel weten" maar wil geen problemen als ik straks de hele boven verdieping heb afgetimmert...
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Niet erg netjes achter de rug van de aannemer om op een forum advies te vragen over verricht werk.
 

Joerai

  • #18
Als ik me er helemaal lekker bij zou voelen zou ik dat ook niet doen, heb echter het hele dak drijfnat dus zit met wat twijfels/onzekerheid hierover - die ik overigens ook gewoon geuit heb naar de aannemer. "Better safe than sorry" toch?

M.i. niks mis met een second opinion. Als ik aannemer bij naam zou noemen zou ik je kritiek meer terecht vinden...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu