Grote legpuzzel vastplakken.

Marcdetweede

  • #1
Hallo,

Ik heb een zeer grote (192 x 138) legpuzzel die ik vast wil plakken en aan de muur wil hangen. Maar ik heb daar geen ervaring mee.

Momenteel ligt de puzzel op 8 MDF platen, maar dat geheel is erg zwaar.

Wat ik voor ogen heb is de puzzel op een (of twee aan elkaar vastgemaakte) iets grotere platen te leggen, daarom heen een lijst die er redelijk makkelijk weer afgehaald kan worden en dat geheel aan de muur hangen.

De reden dat ik de lijst er weer af wil kunnen halen is zodat ik de houten platen aan de zijkanten vast kan boren aan de muur en dan de lijsten over de schroeven heen kan plaatsen, zodat de puzzel ook weer verwijderd kan worden mocht dat mogelijk zijn.

In theorie zie ik hem al wel hangen, maar in de praktijk nog niet.

Het zullen waarschijnlijk twee platen hout moeten worden, aangezien ik bij de bouwmarkten geen platen tegenkom van deze afmeting. De meeste platen zijn wel lang genoeg, maar hebben een breedte van 61 of 122 cm.

Hebben jullie tips hoe ik die platen aan elkaar kan maken? Tips voor welk type plaat zou kunnen werken (ook in verband met het vastlijmen van de puzzelstukjes)? Tips voor de omlijsting?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Er zijn ook allerlei soorten plaatmateriaal te koop in de maat 3000 x 1500 mm. Dus dan zou het uit één stuk kunnen.

Ik zou het met foto lijm spray proberen. Dat is nog wat corrigeerbaar.
Op de plaat de contouren met potlood uitzetten en dan kijken of je hanteerbare stukken kan overzetten.
 

Marcdetweede

  • #3
Het enige plaatmateriaal dat ik tegenkom van die maat is betonplex, en dat lijkt me niet helemaal de juiste keuze om een puzzel op te plakken, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
 

Marcdetweede

  • #4
Zou spaanplaat van 8 mm een goed idee zijn om een puzzel op te plakken en een lijst om heen te doen? Of gaat dat bijvoorbeeld snel krom trekken?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Ik kom wel okeume tegen bijvoorbeeld:
 

Frank