Grote legpuzzel vastplakken.

Marcdetweede

  • #1
Hallo,

Ik heb een zeer grote (192 x 138) legpuzzel die ik vast wil plakken en aan de muur wil hangen. Maar ik heb daar geen ervaring mee.

Momenteel ligt de puzzel op 8 MDF platen, maar dat geheel is erg zwaar.

Wat ik voor ogen heb is de puzzel op een (of twee aan elkaar vastgemaakte) iets grotere platen te leggen, daarom heen een lijst die er redelijk makkelijk weer afgehaald kan worden en dat geheel aan de muur hangen.

De reden dat ik de lijst er weer af wil kunnen halen is zodat ik de houten platen aan de zijkanten vast kan boren aan de muur en dan de lijsten over de schroeven heen kan plaatsen, zodat de puzzel ook weer verwijderd kan worden mocht dat mogelijk zijn.

In theorie zie ik hem al wel hangen, maar in de praktijk nog niet.

Het zullen waarschijnlijk twee platen hout moeten worden, aangezien ik bij de bouwmarkten geen platen tegenkom van deze afmeting. De meeste platen zijn wel lang genoeg, maar hebben een breedte van 61 of 122 cm.

Hebben jullie tips hoe ik die platen aan elkaar kan maken? Tips voor welk type plaat zou kunnen werken (ook in verband met het vastlijmen van de puzzelstukjes)? Tips voor de omlijsting?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Er zijn ook allerlei soorten plaatmateriaal te koop in de maat 3000 x 1500 mm. Dus dan zou het uit één stuk kunnen.

Ik zou het met foto lijm spray proberen. Dat is nog wat corrigeerbaar.
Op de plaat de contouren met potlood uitzetten en dan kijken of je hanteerbare stukken kan overzetten.
 

Marcdetweede

  • #3
Het enige plaatmateriaal dat ik tegenkom van die maat is betonplex, en dat lijkt me niet helemaal de juiste keuze om een puzzel op te plakken, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
 

Marcdetweede

  • #4
Zou spaanplaat van 8 mm een goed idee zijn om een puzzel op te plakken en een lijst om heen te doen? Of gaat dat bijvoorbeeld snel krom trekken?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Ik kom wel okeume tegen bijvoorbeeld:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Spaanplaat trekt gauw krom.
In ieder geval zou ik welk soort hout je ook gebruikt het aan beide zijden beplakken. Liefst met een gelijkwaardig materiaal aan de achterkant. Dus in dit geval massief karton.
 

Marcdetweede

  • #7
Ik zie het nu ook inderdaad, 5 mm, 310 x 153.

Is zeker een optie.

Ik ben eerder vandaag met iemand van deze website: ******* in gesprek geweest en die vertelde dat een geleverde lijst met kartonnen achterplaat geleverd wordt, waar de houten plaat + puzzel dan dus bovenop komt.

Maar spaanplaat is misschien niet het beste idee.


Links verwijderd, zijn overbodig, mod.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Je kan als je geen oversized plaat wilt gebruiken een strook eraan kunnen lijmen. Evt. een paar deuvels erin. MDF, spaanplaat, triplex, maakt weinig uit. Als je de puzzel niet wilt vastlijmen kan je hem in een lijst zetten met glas ervoor.

Ze zeggen dat het beste is om kromtrekken te voorkomen om beide kanten hetzelfde te behandelen. In die redenering zou je de achterkant in dezelfde lijmlaag kunnen zetten.
 

Marcdetweede

  • #9
Intussen even verder gekeken. De totale plaat moet 194,9 x 140,2 cm. worden. Dit is inclusief 9 mm aan iedere zijde waar later een lijst op komt. En het geheel (plaat plus eventuele versterking) mag niet dieper zijn dan 19 mm, in verband met die lijst.

Waar ik dus aan denk is om 3 multiplex platen van 244 cm x 61 cm x 9 mm op maat te laten zagen (twee van 194,9 x 61 en één van 194,9 x 18,2) en de drie delen vervolgens met elkaar verbinden met houtlijm en de reststukken (het restmateriaal kan ik over bijna de gehele lengte van de twee naden vastschroeven met platte schroefjes van +/- 1,5 cm.

Deuvels lijkt me in plaatmateriaal van 9 mm lastig aan te brengen, zeker als de platen nauwkeurig op elkaar moeten aansluiten. Mijn oplossing om het restmateriaal als verbindend materiaal te gebruiken klinkt een stuk makkelijker.

En als dat allemaal goed vastzit dan lijm op de achterkant en een laagje karton op de plekken waar het restmateriaal niet zit. Heb nog niet gekeken naar materiaal hiervoor, maar de bouwmarkt zal er vast iets voor hebben.

Klinkt dit als een goed idee?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #10
Denk dat dat wel gaat lukken. In principe voldoet een goede houtlijm. Even bedenken hoe je dat gaat klemmen, iets met een gewicht er op leggen denk ik. Ik zou de schroefjes laten vervallen.

Massief karton kan je waarschijnlijk wel kopen in hobby en of kunstschildersbenodigdheden winkel.
Maar een of meerdere lagen dik behang zal ook wel volstaan.
 

Marcdetweede

  • #11
Waarom zou je de schroefjes laten vervallen?

Klemmen is geen probleem, ik koop en lees nog ouderwetse boeken, in plaats van een e-reader ;)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Deuvels kunnen zeker wel in 9mm. Het handigst is een mal hiervoor te gebruiken. Kan je ook zelf maken. Maar met reststukken "spalken" is makkelijker en steviger.

Een standaard plaat is 1,22 x 2,44, dus de plaat van 61cm is (een beetje onzinnig in dit geval) al door midden gezaagd ;)
 

Marcdetweede

  • #13
De 9 mm multiplex platen die ik bij mijn lokale bouwmarkt zag, waren:

- hardhout, 244 x 61, €19,99
- berken, 244 x 122, €49,99
- berken, 122 x 61, €14,99

Volgens mij is (alleen kijkend naar deze opties) mijn idee het voordeligst. Aangezien ik toch ook hout nodig heb voor de spalk (mooi woord :) ).

Oh, en het past ook (makkelijker) in mijn auto :lol:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #14
Ik zou de schroefjes laten vervallen vanwege het extra werk, voorboren, verzinken, geboorde gaatjes schuren en het risico dat je te ver schroeft en de schroef wat uitsteekt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu