Wat voor scharnieren voor een opklapbaar bureau?

Studentje123

  • #1
In mijn kleine kamertje was ik van plan een opklapbaar bureau te maken. waarom opklapbaar? omdat het bureau voor 2 tuindeuren langs komt die in de zomer vaak gebruikt worden. Ik kan het bureau prima zelf klussen, maar ben er nog niet helemaal over uit wat voor scharnier ik ga gebruiken.

Om jullie een idee te geven van wat ik in gedachten had heb ik maar even in paint mijn idee afgebeeld.

de bedoeling is dat het bureau aan één kant aan de muur wordt bevestigd met een scharnier(en), en aan de andere kant rust op een balkje dat aan de muur bevestigd is.

Wat betreft de scharnier heb ik dus iets nodig wat beweegt in een hoek van 90 graden tot 180 graden. Ik heb echter geen idee wat voor soort scharnieren er allemaal zijn en hoe deze genoemd worden. Vandaar dus mijn vraag; Wat voor scharnier is hier voor geschikt?

(PS): Als jullie suggesties hebben om mijn idee te verbeteren dan zijn die natuurlijk ook altijd welkom.

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Het nadeel van dit idee is dat je je buro eerst helemaal leeg moet halen voordat je hem op kan klappen.
Je zou ook kunnen nadenken over een blad dat je via vier kabels en vier katrollen omhoog takelt.
Alleen vereist dat wel dat je de kabels alle vier tegelijk optrekt anders is je buro alsnog leeg :)
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Hoe kom je tot een hoek van 180°?

Als je onder het scharnier ook een balkje maakt, is elk scharnier geschikt. Want dan wordt in neergeklapte toestand het scharnier niet belast.
 

Studentje123

  • #4
quoten niet nodig - mod

Ik snap je idee, en denk dat ik het ook ongeveer zo ga uitvoeren, maar wat ik me nog wel afvraag is of dat bureau dan wel vrij kan bewegen om vervolgens op het blokje te rusten aan de kant van het scharnier, of dat de hoek van het bureaublad het scharnier blokkeert. om het wat duidelijker te maken heb ik weer een paint bestandje gemaakt. Het omcirkelde punt is waar ik me zorgen om maak.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als je de cirkel rond het scharnier zet (=draaicirkel), zie je dat dit precies goed gaat ;)
 

Studentje123

  • #6
Oooh tuurlijk. De radius van de cirkel blijft gewoon gelijk. hier had ik van tevoren wel iets langer over na mogen denken :?
Desalniettemin bedankt voor je hulp!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
:prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu