Condensatie op tegelvloer tegengaan?

Swaan

  • #1
Hallo allemaal,
Ik heb in mijn tuin een ruimte die bestaat uit een deel schuur en een deel opslag/werkkamer. Ik ben ZZP'er en wil die ruimte nu echt inrichten als kantoor.

Op de bouwtekening (2008) kan ik zien dat de vloer bestaat uit een betonvloer met vochtwerende folie, een laag van 5cm PS isolatieplaat en een cementdekvloer waarin de tegels zijn gelegd (lnatuursteen tegels).

De ruimte is door de vorige eigenaar van ons huis gebouwd als werkkamer, maar alleen voor de "show". Hij heeft de ruimte belastingtechnisch laten bouwen als werkkamer (aftrekbaar van de belasting want eigen ingang, wc en wasbak) maar vervolgens werkte hij gewoon binnen en was de ruimte in de tuin opslag.

Er zit dus geen verwarming in de ruimte, wel elektriciteit, telefoon en internetaansluiting. Kozijnen zijn dubbel glas en de vloer en dak is geïsoleerd. De ruimte is verder alleen in die 10 jaar nog nooit fatsoenlijk verwarmd.

Ik ga de ruimte dus sowieso verwarmen, CV is niet haalbaar, maar we denken aan een pelletkacheltje. De totale ruimte is ongeveer 50m3.

De afgelopen dagen ben ik aan het klussen geweest (opruimen, poetsen, muren sauzen) en heb ik de ruimte verwarmd met een straalkacheltje. Voor tijdens het werken is dit prima, maar als totale verwarming is het niet warm genoeg. Ik merk nu dus alleen, dat zodra de ruimte wat verwarmd wordt, de vloertegels condenseren. Logisch, want die vloer is natuurlijk ijskoud.

Mijn vraag is nu:
- de ruimte is nu nog nooit goed verwarmd geweest, wordt het condenseren minder als de ruimte straks regelmatig verwarmd wordt en de temperatuur niet meer zakt onder bijv 15 graden?
- Als ik over de tegels heen iets van een isolerende onderlaag leg en daar overheen laminaat (of tapijt), zal het laminaat dan ook condenseren?

Tegels eruit, vloerverwarming er in en een andere vloer is natuurlijk de beste optie, maar gezien de kosten wil ik dat nog niet doen. Voor de toekomst is dit wel een optie. Ik houd er rekening mee dat de vloer dus sowieso koud gaat zijn, en dat vind ik voor nu niet erg, maar ik heb geen zin in steeds een natte vloer.

Heeft iemand wellicht advies?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Lijkt mij dat je eerst even moet onderzoeken hoe vochtig het is in die ruimte.
Gaat de temperatuur in die ruimte omhoog en de vloer wordt daardoor iets warmer kan het condenseren uitblijven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu