Dakbedekking op nieuwe dakkapel

Frank.bontenbal

  • #1
Hallo klussers,

In April ga ik op mijn woning een dakkapel plaatsen. Ik ben een redelijk ervaren klusser en heb mijn jaren 30 woning de afgelopen jaren volledig gerestaureerd. (nieuwe vloeren, muren, elektra, CV installatie, badkamer, keuken etc.)

Nu heb ik nog geen ervaring als dakdekker. Ik wil het graag professioneel doen door middel van de "brandmethode" (dus geen EPDM systeem)

Is de volgorde (van binnen naar buiten) zoals hieronder beschreven de juiste?

- Houten dakconstructie
- Underlayment
- PE Dampdichte folie
- PIR isolatie (voorzien van een gebitumeerd glasvlies)
- Dakbedekking onderlaag randen (eerste de dak randen)
- Dakbedekking onderlaag dak oppervlak (met overlap op randen)
- Mechanische bevestiging (schroeven met metalen schoteltje door onderlaag en isolatie aan het Underlayment)
- Top laag dakbedekking (dakoppervlak tot aan de kim rand)
- Trimrand plaatsen
- Top laag stroken (randen met overlap op dak oppervlak)

En wat brand ik precies? Alleen de top laag aan de onderlaag? of ook de onderlaag aan de isolatie? De onderlaag zit tenslotte al mechanisch bevestigd met het Underlayment? Is alleen branden van de stroken aan de trimrand voldoende of moet dit nog gekit worden?

Ik kan helaas nergens online een duidelijk stappen plan vinden...

Tips zijn welkom :)

Alvast hartelijk bedankt!

Vriendelijke groet,
Frank
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Isolatie platen 4 schroeven per plaat.
Randstrook door de kim. Bovenzijde opstand met nagels onderzijde zet je in het dakvlak vast. Bevestig in een keer
isolatie/onderlaag.
Randstrook toplaag vanuit de daktrim 10/15 cm door de kim op het dakvlak.
Je brand de toplaag uitstluitend op de onderlaag. Let op met branden is de neiging om veel te hard te stoken. Uiteraard moet de zone van de overlap wel goed vloeien. Antiplak folie moet goed smelten.
Het heeft een positief effect om de inplakruimte van de daktrim goed vullen met een bitumenkit. Hiermee voorkom je dat er water tussen de oplegging van de daktrim en de dakbedekking kan komen. Over jaren zou de bitumen door vorst los van het aluminium kunnen komen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu