Koelkast slaat niet meer af en bevriest.

Gtier

  • #1
Ik heb een Pelgrim KB8304A P02 koel/vries combinatie.

De koelkast slaat aan, maar niet meer af, waardoor de temperatuur te laag wordt. De hele koelkast wordt te koud. De achterwand ontdooit niet meer automatisch en vormt na 1 dag al een ijslaagje.

Als ik de thermostaat op 0 zet slaat hij af, als ik hem dan direct terug op 1 zet gaat hij na circa 1 uur weer aan. De temperatuur is dan circa 2,8 °C en blijft dan weer eindeloos doordraaien tot de boel bevriest. Ik heb de thermostaat vervangen voor een originele nieuwe (Biterm 077B6532 -23,0 -35,0) maar die doet precies hetzelfde!

De capillaire voeldraad van de thermostaat verdwijnt via een zwarte rubberen tule achter de binnenwand van de koelkast, meer kan je er niet van zien. Als ik de thermostaat er weer uit trek maakt het capillair enigszins een bocht.

Ik heb de Pelgrim/Atag servicelijn gebeld maar dan krijg ik alleen een dame aan de telefoon die wel een monteur wil inplannen om langs te komen, maar doorschakelen naar een monteur voor advies is er niet bij.

Hoe kan ik nu controleren of het capillair tegen de verdamper aankomt of heeft iemand andere raad?

Groeten Tom
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat staat de kast ?
 

Gtier

  • #3
De kast heb ik inmiddels uitgebouwd en staat gewoon in de keuken en de problemen blijven. Het eerste stuk van de condensor is bijna te heet om vast te pakken. Aan de eind van de condensor heeft het koudemiddel de kamertemperatuur. De compressor en condensor doen naar mijn idee dus hun uiterste best :D
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #4
Gewoon een nieuwe kopen 😊 koelgas probleem.
 

Gtier

  • #5
Koelgas probleem?
Hoe komt het dan dat de condensor over het eerste deel erg heet wordt en aan de achterwand van de koelkastruimte volop rijp ontstaat? Als er een koelgas probleem zou zijn zou ik meer verwachten dat de koelkast te weinig koelt maar het is juist andersom.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #6
Koelgas gaat eerst via de vriezer daar zal het dan ook wel -30 worden i.p.v -18 , gaat dan naar het koelgedeelte waar het bovenin nog net genoeg capaciteit heeft om de boel te laten bevriezer maar éénmaal aangekomen bij de voeler wordt het niet koud genoeg meer.
Door het constant draaien vormt er zich in ijslaag boven in het koelgedeelte op de achterwand.
De koude lucht zakt naar beneden en daardoor wordt het te koud in het koelgedeelte.
Compressor blijft constant draaien en wordt zeer warm.
 

Gtier

  • #7
Ahh, dus dan zou je verwachte dat het koelsysteem bijgevuld moet worden?
 

Gtier

  • #8
Ik heb nog even twee foto's gemaakt. Op de foto van de achterwand is hoop ik te zien hoe de rijp zich vormt. Het ijs zit links helemaal tot aan het plafond en de rechterbovenhoek blijft ijsvrij. Mogelijk dat het lampje af en toe ook wat invloed heeft op de ijsvorming.

Als het systeem bijgevuld moet worden dan is op de foto van de compressor te zien dat zowel links als rechts een soort vulnippel of vulventiel is gesoldeerd. Is het systeem hierdoor gemakkelijk te vullen?

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Koelsysteem bijvullen is meestal niet te doen, eerst moet namelijk het lek gevonden worden en te repareren zijn, dat lukt vrijwel nooit, daarnaast is het een dure ingreep die normaal gesproken niet lonend is.
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #10
Aangezien er al vulnippels opzitten lijkt het probleem zich eerder voorgedaan te hebben.
Weet u de history van dit toestel.
Gaat de verlichting uit bij sluiten deur?
Anders testen met een magneet.
Toestel heeft ook een invriesschakelaar deze mag niet aan blijven staan.
 

Gtier

  • #11
Hartelijk dank allebei voor jullie reacties.

Voor Jan vind ik het moeilijk om te reageren op zijn antwoord. Sorry Jan maar blijf meedenken aub.

Meneer Soldeerbout geeft een reactie waar ik wel iets mee kan:
Over de vulnippels: Ja ik ben de eerste eigenaar en weet de history. Laten we zeggen dat circa 10 jaar geleden Pelgrim bij mij de compressor heeft vervangen in de garantieperiode. De monteur moet destijds deze vulnippels of ventielen hebben gesoldeerd om het koudemiddel weer in het koelsysteem te krijgen.

De verlichting schakelt goed uit, dat wil zeggen circa 10cm voor de deur sluit en dat is goed waarneembaar.

De invriesschakelaar heb ik voor de zekerheid losgekoppeld en de draden geïsoleerd om interne sluiting in de schakelaar uit te sluiten.

Ik ben bijzonder dankbaar met alle informatie die jullie mij geven en hoop dat de reparatiekosten zullen meevallen want ik het geld op dit moment niet missen.

Ik hoop snel weer een reactie te ontvangen.

Grt Tom
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #12
Een Pelgrim van 10 jaar oud.... Hier moet je niet meer in willen investeren. Ik zou zeggen: Tijd voor een nieuwe energiezuinige variant, dat betaalt zich vanzelf wel terug.
 

Gtier

  • #13
Sorry Walker, dat geldt niet voor mij.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #14
Zoek dan naar een andere 2e hands.
 

Gtier

  • #15
Nee sorry maar dat is niet de oplossing.
De koel/vrieskast verkeerd in een te goede conditie om hem vaarwel te zeggen voor een tweede hands.\
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #16
Dan zul je op zoek moeten gaan naar een koeltechnicus of witgoedtechnicus met ervaring in koeltechniek. Die hebben de juiste apparatuur om de koelkast te vacumeren en opnieuw te vullen.

Probleem daarbij is wel het vinden van een eventueel lekkagepunt. Indien dat in een ingeschuimd gedeelte zit kun je het zonder meer vergeten (en betaal je voor niets voor het voorijden en onderzoeken door die technicus). Reken maar op ettelijke honderden euro's. :?

Of je moet het geluk hebben dat je iemand in je kennissenkring hebt die dat kan (en wil) doen...
 

Gtier

  • #17
Ik wil graag nog even terugkomen op de foto met de zwarte condensor.
De meest linkse tube van de condensor komt van de compressor af en is nauwelijks aan te raken vanwege de warmte. De tweede tube waarin het gas naar beneden gaat om verder af te koelen is warm maar al zeer goed aan te raken. In de derde tube waar het gas (of nu beter gezegd: vloeistof) weer omhoog gaat is het al op kamertemperatuur.
Nu telt de condensor in totaal 8 'leden' en na 2 leden is het gas gecondenseerd tot vloeistof en op kamertemperatuur. Dat is dus al bij een kwart van de condensor capaciteit!
Is de conclusie dan correct door te stellen dat er te weinig koudemiddel in het systeem zit zoals meneer S.oldeerbout al eerder aangaf?

Grt. Tom
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Ja, er zit te weinig koelmiddel in het systeem, geloof dat nou maar.
Zoals eerder geschreven is het niet lonend dit te repareren als dit al mogelijk zou zijn.
Kijk op een verkoopsite of bij de kringloopwinkel wanneer u krap zit, dromen over een goedkope reparatie helpt niets want die is er niet.
 

Gtier

  • #19
Jullie hebben mij overtuigd.
Ik heb een nieuwe soortgelijke koel/vriescombinatie gekocht en wil iedereen bedanken voor de hulp.

Groeten
Tom
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu