Advies gevraagd: latex laat los op stuc plafond

Samsam2200

  • #1
Hoi, ik hoop dat iemand een tip kan geven met het volgende probleem.

Ik ben zelf 20 jaar schilder. Wat ik nu meemaak in mijn nieuwe huurwoning is gewoon teleurstellend en heb ik nooit meegemaakt in mijn werk.

Het plafond bleek even snel te zijn bijgewerkt door de aannemer met veegvast/kalkverf bij de bezichtiging.

Op bepaalde plekken zag je duidelijk dat er was doorgerold, en er grote stukken waren losgebladderd tijdens het schilderen.

Ik voorzag al problemen en de woningbouw ook en heeft het laten stucen.

Na de droogtijd heb ik het 2x met Sigma superlatex mat geschilderd.
Alles zag er strak uit.

Na een paar dagen begonnen er grote bobbels te ontstaan. Bij inprikken, was er geen vocht. Het was droog.

Stucadoor is teruggekomen en heeft de plekken hersteld. Hij had mijn advies dat het veegvast was niet aangenomen. Excuses en hij heeft het plaatselijk verholpen. Zijn stucwerk was weer top.

Wederom sausen en mooi resultaat.

Toen kwam het asbestbedrijf om de vensterbanken te slopen. Ik kon gewoon doorgaan met het sausen had de woningbouw gezegd voordat de vensterbank eruit gingen.
Het bedrijf heeft met ductape op het plafond getaped. De hele rits waar de tape zat heeft losgelaten. En ook veel kozijnen beschadigd etc.

De woningbouw werkt mee in deze situatie en compenseert, maar ik wil zelf het plafond repareren en sausen. Elke schilder wil dat zelf in zijn huis.

Gister ben ik bezig geweest met afsteken en toen zag ik een drama.
Ik trok stukken latex eraf net of het plakband was. De plakken latex hadden ook een poederlaag/korrelig wat van het stucwerk af lijkt te komen.

Bij het vegen met de hand op het stucwerk enorm veel poeder op mijn hand. Ik ben daarna maar begonnen met repareren van de plekken met vulmiddel. Maar het viel me zwaar om weer een tegenslag te zien.

Mijn vraag/probleem:

Het liefst saus ik weer het hele plafond. Maar mijn angst is dat het dan helemaal los komt.

Ik wil het met een kwast plaatselijk sausen op de aangedane plekken en kijken hoe het uitvalt. En anders het hele plafond met een kwast.

Dit is niet hoe ik het eigenlijk wil. Maar inmiddels zitten er wel 5 lagen latex op de niet aangedane plekken(kans is groot dat het wel los laat als ik aan de latex trek).

Is mijn angst correct? Stel dat ik over 5 jaar opnieuw wil sausen en het dan alsnog los komt.
Of moet toch het hele plafond afgestoken worden en dan sausen?

Ik had allang in de woning moeten zitten en het laminaat ligt er al.

Hopelijk weet iemand wat er aan de hand kan zijn.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu