Schaalmodel racefiets maken

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Zoals een groot deel van de wielrenners ben ook ik helemaal weg van mijn racefiets (ik heb de mooiste).

Op internet zag ik een Indonesiër die op bestelling (aan de hand van foto’s) een schaamodelletje maakt van je eigen fiets (15 cm). Een fietsvriend heeft zijn fiets na laten maken en het resultaat is niet slecht. Het model is echter vrij klein waardoor er minder details op zitten en het voelt allemaal erg kwetsbaar.

Na wat speurwerk kwam ik bij een Japanner uit die middels 3D-printen prachtige 1:4 schaalmodellen maakt. Nadeel: hij heeft maar een paar modellen in 3D (niet de mijne) en hij verkoopt er slechts een paar per jaar op een beurs. Bestellingen daar doet hij niet aan.

Nu ben ik op het idee gekomen om mijn eigen racefiets na te gaan maken in schaal 1:4. De wielbasis is dan exact 25 cm. Via de website van de fabrikant heb ik alle maten en geometrie van het frame opgezocht. Daarnaast heb ik natuurlijk mijn fiets als voorbeeld.

Waar zou ik het frame het beste van kunnen maken? Aluminium of messing (solderen) of kunststof (lijmen)?

De buizen van het frame zijn niet rond maar “afgerond
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik ben meer het van hout :wink: maar dat is wel wat lastig.

Je kan je fiets fotograferen en op schaal uitprinten.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik heb de geometrie tekening van het frame (zijaanzicht) van de website van de fabrikant gedownload en geprint. Op A4 is dat precies schaal 1:4. Dit heb ik nu al.

De dwarsdoorsnede van iedere buis is echter niet op tekening te zien en die verschilt ook per plek op de buis.

Inmiddels heb ik een offerte aangevraagd voor stukjes aluminium staaf en buis in diverse diktes. Aluminium is goed te bewerken en te solderen / lijmen.

Als ik deze binnen heb zal ik deze aan de hand van mijn eigen fiets in model moeten gaan bijlen, slijpen en schuren. Vervolgens moeten ze in een mal geplaatst worden om ze te kunnen verbinden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu